20 juli 2017

AIDS får proffsen att snacka olika språk!

När professorer och andra som vi respekterar som sakkunniga uttalar sig så brukar jag suga i mig, försöka förstå vidden av den ofta häpnadsväckande och intressanta informationen och känna mig trygg i förvissningen om att världen inte håller på att gå under just i dag eller förfasas över att världen kanske, trots allt, brakar sönder och samman inom kort.

I dag är en dag då jag inte vet vad jag ska tro!

Statsepidemiologen Anders Tegnell jublar i en TT-intervju över att antalet hiv-smittade i världen sjunker och tackar den goda tillgången av bromsmediciner, särskilt i Afrika, för detta.

Anders Sönnerborg, professor i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet, konstaterar, ganska så tvärtemot, i en intervju gjord av SVT Nyheter, att resistensen mot de vanligaste bromsmedicinerna ökar enligt WHO, särskilt i Afrika där medicinsk uppföljning är en bristvara och där många har svårt, både ekonomiskt och kunskapsmässigt, att följa behandlingen som den är tänkt.

När de som borde veta vad de snackar om tycker och tror så diametralt olika så borde de stängas in i ett rum utan utsläppsrätt förrän de ensat sina åsikter!

Tills så sker borde informationsinsatserna om sjukdomen och om nödvändigheten med kondomanvändning åter intensifieras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar