1 augusti 2012

Om promille till sjöss och förbudstalibaner


Under den senaste tiden har den s k sjöfyllerilagen poppat upp som ett debattämne och alltfler tycker att 0,2-promillegränsen är alltför sträng till sjöss.

Senast att tycka till i frågan är Maria Abrahamsson (M), riksdagsledamot och Mattias Svensson, redaktör vid magasinet Neo.

På dagens DN Debatt skriver de ett, åtminstone till tre fjärdedelar, bra inlägg som handlar om allsköns förbud som inskränker vår frihet i vardagen. De talar om "förbudstalibaner" som vurmar för hårdare lagstiftning på allehanda områden.

Bra krävt att Sverige borde befrias från moraliserande förbud.

Däremot är jag inte enig med skribenterna i den avslutande fjärdedelen av debattinlägget.
Maria och Mattias vill att promillegränsen till sjöss borde ses över och påstår att det för många svenskar är en "viktig frihetskänsla" med "viss alkoholförtäring" till sjöss.

Vad handlar detta om?

Är det så att skribenterna vill kunna tillåta sig en blöt kväll på Sandhamn och sedan få glänsa för det "fina folket" genom att ställa sig bakom rodret på en onödigt stor yatch?

Eller är alkoholsuget så obetvingligt att den gistna ekan måste få användas när grannarna på andra sidan viken kallar till grillfest?

Oavsett vilket så har jag svårt att se att alkohol i blodet ska tillåtas bara för att man befinner sig på sjön.

Jag sticker inte under stol med att jag själv gärna tar några glas för att fira en ledig helg. Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att framföra något fordon alls förrän efter en 12-timmars karens från det att sista glaset avnjutits.

Varför måste den viktiga frihetskänslan innebära att båten måste förflyttas efter alkoholintag? Är det inte frihet att ankra upp och vila ut i en vacker vik?

På punkten "kunna ta en öl till sjöss" kan den som vill kalla mig för förbudstaliban!

6 kommentarer:

  1. Den nya sjöfyllerilagen med 0,2-gräns är en ren symbollag utan någon som helst betydelse för sjösäkerheten. ”Att påstå att 0,2-gränsen kommit till för sjösäkerheten för fritidsbåtar är fullkomligt befängt”, säger sjösäkerhetsexperten Ulf Hallström till tidningen Skärgården. Hallström var tidigare chef för sjöräddningen på Sjöfartsverket under 14 år.
    Att likställa sjötrafik och landtrafik är dessutom inkonsekvent. Exempelvis är det idag tillåtet för en minderårig helt utan sjövana och nautisk kompetens köra en vattenskoter i 50 knop i hårt trafikerade farleder, medan två vuxna som tagit sin segelbåt till en lugn vik för att äta lunch med några glas vin inte kan ta sig därifrån utan att begå ett brott.
    Lagen måste ändras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar så klart inte din uppfattning. Jag kan inte fatta varför man ska kunna ta sig "några glas vin" och sedan vingla ut i trafiken bara för att man är på sjön. Har man det behovet har man också behov av behandling av alkoholproblem!

      Radera
    2. Självklart måste lagen ändras - en minderårig ska naturligtvis inte få framföra en vattenskoter i 50 knop!

      Radera
  2. Du har inte så stor erfarenhet av att var på sjön, eller hur? Du tycks inte ha en aning om skillnaden mellan land- och sjötrafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför är du mindre påverkad av alkohol på sjön än på land?

      Radera
  3. Inte mindre påverkad, men som sjötrafikant påverkar jag omgivningen i betydligt mindre grad. De två trafikslagen är så otroligt olika. Två bilar som möts och som båda kör 90 km i timmen har en relativ hastighet av 180 km i timmen. De möts på en väg där de inte kan väja utan att köra i diket och där avståndet är 2-3 meter mellan fordonen. Det ska jämföras med båtars långt lägre hastighet och stora manöverutrymme som öppet vatten och fjärdarna erbjuder. De sjösäkerhetsexperter som jag hört uttala sig är däremot inte främmande för en låg promillehalt i farleder och hårt trafikerade områden, men på öppet vatten utan trafik är det helt onödigt med en promillegräns på 0,2. Dessa experter förespråkar en generell gräns på 0,8 promille (utom i hårt trafikera farleder). Den gränsen rekommenderas också av internationella organ för sjösäkerhetsfrågor.
    Det största problemet när det gäller sjösäkerheten är som jag nämnde inledningsvis att det är tillåtet att framföra snabbgående motorbåtar utan någon som helst nautisk kompetens. Detta måste man göra något åt omgående.

    SvaraRadera