19 augusti 2012

Smårassar är vi allihopa! Eller?

200 pers drabbar samman i Oxie. Med bl a påkar och knivar som tillhyggen! Det kallas en familjeuppgörelse.

Polisen måste bli bättre på att lämna signalement som ingen begriper.

Ett par i 30-årsåldern häktas för att de könsstympat sin 3-åriga dotter.

Se där några av de senaste nyheterna!

Varför måste jag känna mig som en rasist när jag påstår att jag inte är det? Jag skulle kunna gå så långt som att tycka att jag är en ganska fördomsfri person!

På vilket sätt kan det hjälpa rättsväsendet om de efterlyser en ”blond, blåögd person klädd i jeans” men att de inte tillåts utveckla beskrivningen så att vi, även om det uppfyller en herrans massa fördomar, begriper vad som eftersöks?

Utan att veta så har jag ofantligt svårt att tro att det var Bertil & Signes
200 familjemedlemmar som drabbade samman i Oxie i natt.

Jag har lika svårt att tro att Helge & Ann-Britt gick loss med ett rakblad på sin dotter.

Skulle det däremot vara så att Bertil, Signe, Helge och Ann-Britt är svårt kriminella så vore det lämpligt att få veta detta. Då handlar det om ett paradigmskifte extremt värt att uppmärksamma, fördöma och åtgärda!

Jag vill gärna tro att mer klarspråk på sikt kan leda till att vi får ett bättre samhälle genom t ex riktade informationsinsatser.

Precis som jag hävdar alla människors rätt att hiva upp en svensk flagga, eller vilken annan nations dito som helst, på den egna fasaden.

Utan att jag, eller någon annan, ska behöva tituleras något vi inte är!

1 kommentar:

  1. Om folk skulle börja se att kriminella handlingar är kriminella handlingar och att vi har ett rättssystem som ska behandla kriminella handlingar, vore väldigt mycket vunnet.
    Varför ska man hela tiden se det som ett integrationsproblem?
    Kriminella handlingar är kriminella handlingar oavsett vilket religion, etnicitet, yrke, kön, sexuell läggning eller vilken gruppindelning man vill stoppa förbrytaren i. Om man nu måste göra detta?
    Vid många brott är det fullständigt ointressant att veta vilken av ovannämnda grupp brottslingen skulle kunna stoppas in i.
    I och med att man klassar brottslingen till en grupp, får hela denna gruppen stå till svars.
    Om någon på Gotland skulle begå ett fasanfullt brott, skulle gemene man knappast leva i tron att alla från Gotland, med släkt på Gotland eller som någongång bott på Gotland skulle begå liknande brott, eller?
    Då betraktas brottslingen, som en brottsling, möjligtvis en sjuk människa, men i huvudsak som en brottsling.

    SvaraRadera