10 maj 2012

Nuder värd beundran!

Pär Nuder har genom åren knappast hamnat på min topplista över människor jag gillar.

I dag ger jag dock honom rätt!

Det stormas över att han, helt regelrätt, plockar ut pension samtidigt som han stoppar nya inkomster i madrassen. "Fy så omoraliskt", dundrar kritiker från olika läger.

Pär har, genom sitt eget bolag, kunnat göra stora pengar. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att han är bra på det han gör. För det lär ju knappast handla om kriminell verksamhet med pengatvätt på agendan.

Det är (för vilken gång i ordningen?) åter dags för det avundsjuka svenska folket att ”rasa” när någon lyckas med det de själva inte förmår.

Så länge reglerna är som de är så är Nuder värd all beundran!

Låt oss säga att ett sjukvårdsbiträde kommer på en briljant affärsidé, skaffar sig en tillåten bisyssla, fixar ett bolag och prövar sina vingar vid sidan om det ordinarie jobbet. Skulle han/hon per automatik avstå från sin fasta lön i samma ögonblick som bolaget börjar generera stora summor? Knappast!

Alla som är beredda att välja bort den lägre av två, regelrätta, inkomster räcker upp en hand! Någon?

Nej, det trodde jag inte heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar