18 maj 2012

Hockey-VM, schlager-EM och odemokrati

Internationella hockeyförbundet, IIHF, har beslutat att hockey-VM 2014 ska genomföras som planerat i Lukasjenkos Vitryssland.

IIHFs ordförande René Fasél säger i en kommentar att idrotten inte ska användas som en ”murbräcka” för politiska kampanjer.

Hmm, jag vet inte det direkt!

Från Azerbajdzjan presenteras dessa dagar den ena hotbilden efter den andra inför schlager-EM nästa vecka.

I samma ögonblick går företrädare för landets styre, och produktionen, 
ut och försöker lugna.

Om någon frågar mig så tycker jag det börjar lukta regimplacerade hot för att ta bort fokus från det verkliga problemet. Bristen på demokrati!

Jag hoppas att horden med journalister på väg till Baku orkar se igenom eventuella täckmantlar och rapporterar om annat än ”nakenchocker” i Kristallhallen i nästa vecka.

Precis lika mycket som jag kommer att hoppas att de orkar stå emot propagandafloden från den ettrige lille mustaschprydde mannen i Minsk 2014. För tyvärr är det väl inte troligt att det vitryska folket fått chans att prova på demokratiska val innan dess…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar