12 mars 2012

Postdistribution med ledarskapsproblem!


SvD publicerar i dag ett par artiklar som beskriver det, som vi är många som känner till, förfall som drabbat postdistributionen. Åtminstone när det gäller Stor-Stockholm.

I en debattartikel i DN för en tid sedan berättade brevbäraren Johan Fehrman att tusentals försändelser blir liggande på sorteringskontoren p g a den besparingsiver som Posten, eller Postnord som koncernen heter, genomfört.

För denna debattartikel har författaren nu fått på skallen i Postens personaltidning. Vidare har regionchefen för Posten Stockholm Nord, Anders Öhlander, bemött kritiken med att "utdelningen i Stockholm visar på en hög servicegrad". Joorå-sörru-såatt…..

SvD har under en vecka testat att skicka brev till en adress i Stureby, en närförort i södra Stockholm. Det visar sig att mottagaren endast får post tre av veckans dagar. "En hög servicegrad"…??

Själv skrev jag till Postens kundtjänst i mellandagarna mellan jul och nyår och beklagade att jag, och mina grannar, ej fått post under ett flertal dagar under december. Vidare var jag en smula putt över det faktum att när posten väl kommer så gör den det vid halvsex-rycket på eftermiddagarna.

En omorganisation, där flera sorteringsställen slagits samman till ett, torde vara en anledning till eländet. Ja, förutom personalneddragningar och ett ledarskap som inte har förstått uppdraget!

Posten gav mig ett "ärendenummer" och lovade mig återkoppling!

Två månader senare, den 25 februari, hade jag fortsatt inte fått svar på mina synpunkter och påminde då Postens kundtjänst om detta. På den vägen är det! "En hög servicegrad"….?

Det fanns en tid då uttrycket att något kommer "som ett brev på Posten" var något positivt!

Det känns som om det är mycket länge sedan!

12 kommentarer:

  1. Är själv brevbärare i södertälje sen december 2010. När jag började så var jag tillbaka på kontoret från mina rundor mellan 14:00 och 15:00. nu kommer jag oftast tillbaka mellan 16:30 till 17:15 som är rekordet. Och det beror inte på att alla brevbärare helt plötsligt blivit lata, utan för att vi fått så stora utdelningsområden att vi helt enkelt inte hinner med allt.

    SvaraRadera
  2. Om man inte har personal kan man faktisk samarbeta med konkurrenten.Vi får faktisk två gånger post en gång med gula bilen och en gång med moped från Bing. Jag tror det finns sjukdom i båda lägren så det bör jämna ut sig när man byter tjänster.Kasta prestigen överbord och tänk på kunden.

    SvaraRadera
  3. Hur vore det om vi kunde nöja oss med utdeldning av post 2-3 dar i veckan? Och sluta stressa över att få vänta en dag extra. Personligen får jag ett brev i veckan högst. Telefon, internetbank och email löser de flesta problemen.

    Och som vanligt finns det uppenbarligen arbetstillfällen samtidigt som folk tjatar om att det är svårt att hitta jobb.

    SvaraRadera
  4. Brevbärare i Luleå här... Här händer det då och då att brevbärare inte kommer tillbaka förrän vid 19-tiden. rekordet är 20.10...men de flesta är tillbaka vid 16-17 tiden. Vi lämnar även stora mängder post som inte hinner sorteras upp. Vid sjukdomsfall "ställer" vi oftast distrikt,dvs ingen post delas ut på de områdena. Allt började när vi drog igång med "Brev 2010" som är tänkt ska effektivisera postudelningen...

    SvaraRadera
  5. precis som calle säger (är oxå brevbärare i örebro) vi har fått så stora distrikt så vi hinner inte köra allt, posten vill spara pengar och drar därför ned på personalen och där är problemet helt enkelt...post kommer inte till kunden för vi hinner inte med allt vi ska göra på en dag. så då ligger det kvar till nästa dag och då kanske vi hinner om vi har tur eller vill jobba över. Det är rent kaos på vårat kontor just nu! =(

    SvaraRadera
  6. Väntade på viktigt brev,fick det aldrig,ringde till posten helt meningslöst,dom kunde inte svara på var brevet tagit vägen.Litar inte längre på posten och det nya systemet,men jag är nöjd med min brevbärare som man nästan kan ställa klockan efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Postis Sthlm här
      Breven försvinner inte i vår hantering. Däremot "ställer " vi hela distrikt vid tung tung personalbrist.
      Tips. Dubbelkolla mottagaradressen på web.
      Frankera
      Och skriv din avsändaradress.
      Alla mina klagomål rör pengar/beslut som mottagare väntar på. Och tror ska komma övernatten från avsändaren.
      Några dagar senare kommer alltid försändelsen enl avsändarens befordran ( typ B-post)
      //

      Radera
    2. Till anonym postis i Stockholm:
      Jag har jobbat på en myndighet i södra Stockholm. Flera gånger i veckan fick vi brev som inte var till oss. Oftast var det till personer i postnummer i närområdet men hände även att breven var adresserade till andra orter i Sverige. När jag dubbelkollat adressen som står på kuvertet så stämmer den med den rätte mottagaren och även om den inte skulle stämma så ska den inte hamna hos oss så länge inte postnumret är felskrivet. (Myndigheten hade eget postnummer) Då anser jag att breven försvinner i Postens hantering. Vi återlämnade breven till posten men det är ju inte säkert att alla gör det!

      Radera
    3. Jag RETURNERAR all post där myndighetens namn inte står angiven. Så att skriva enbart en anställds namn till en "storkund"/myndighet duger inte.
      Och inneboende utan c/o adress på försändelsen får inte heller något (namn saknas på dörren förutsatt)
      Och företag utan låda/inkast har ingen chans.
      Post till personer(leverantörer bla) in i Citytunneln(sthlm) förekommer.

      Men som svar på din invändning, VI ska bläddra igenom försändelserna till myndigheten innan utdelning.
      Felaktigheterna från sorteringsmaskinerna stoppas ju därmed upp.
      Ex Ericsson AB hade mkt adresserad post till Torsgatan, Stockholm.
      Deras adress var Torshamnsgatan, Kista.
      På Torsgatan finns Bonnier AB!
      Även där blev posten returnerad.

      Radera
  7. Alf Bengtsson Hammarbyhöjden13 mars 2012 06:41

    Jag har tre olika inrikes försändelser på gång från tre olika orter sedan i fredags. Det vet jag med säkerhet efter kontakt med avsändarna. Ingen av dem kom igår, måndag. Ingen post delades ut överhuvudtaget i min brevlåda. Måndagar brukar det annars ligga en hög innanför dörren. Det är sorgligt att det här landet inte har en fungerande postdistribution. Allt kan inte skickas via mejl, som någon tycks tro. Hur skickar man t ex ett mobilbatteri via mejl?

    SvaraRadera
  8. Upplever samma problem i Göteborg, Majorna där posten delas ut max 2 gånger i veckan. Nu har mina grannar satt upp en skylt till ytterdörren där det står: Posten kommer du inte in, ring till närmaste hyresgäst.

    SvaraRadera
  9. För 5 år sedan förekom inga "kvarligg" d.v.s all post delades i princip alltid ut, idag är "kvarligg" legio att eftersändningar, kostar för definitiv 480 kr inte görs på flera dagar ibland på flera veckor hör till vanligheterna, jag skäms!! Samtidigt som vi inte hinner med våra arbetsuppgifter ska vi sitta och "diskutera" Postens framtid i 3 timmar, timmar som borde användas för att sköta brevbäringen och därmed sammanhörande arbetsuppgifter.

    SvaraRadera