I dag presenterar Skanska och Sweco en ny variant av lösning för tunnelbanesträckning till Nacka där projektet kombineras med biltunnel.
Östra länken var aktuell redan i det s k Dennispaketet som skrotades av den Socialdemokratiska regeringen under slutet av 1990-talet.
Hade Dennispaketet blivit verklighet skulle vi redan i dag haft biltunneln på plats och en stor del av dagens trafikkaos i huvudstaden hade aldrig uppstått.
Utan att veta om Skanska och Sweco presenterar rena glädjekalkylsiffror, när de påstår att t-banan till Nacka enligt deras modell blir 2 miljarder billigare än alternativet, så tycker jag att förslaget är mycket bra.
Det vore idiotiskt att ännu en gång undvika att fortsätta ringledsbyggandet runt Stockholm.
Någon gång i framtiden kommer detta bygge ändå att ske och därför är kombinationen
t-bana/biltunnel ett lysande tillfälle att slå två flugor i en smäll!
En t-banestation under Djurgården, i närheten av Skansen, Vasamuseet, Junibacken, Gröna Lund och all fantastisk natur skulle ju dessutom, med råge, fylla sin funktion. Kanske kan Djurgården då bli bussfri och Djurgårdsfärjorna användas till nya pendlingsvägar över Stockholms vatten.
Mycket vatten kommer att flyta under huvudstadens broar innan projektet kan bli verklighet.
Många är miljöpartisterna som kommer att sätta sig till motvärn.
Många är sossarna som kommer att byta åsikt, som på Dennispaketets tid, under planeringen av projektet.
Många är vi som kanske inte får uppleva ett färdigställande av planerna under vår livstid.
Det borde dock inte få sätta stopp för ett snabbt, positivt, beslut i frågan som skulle lösa många trafikproblem för en väldig massa människor!
Det finns ju redan en spårvagnslinje till Djurgården. En t-banestation också skulle vara overkill och skulle nog eka ganska tom större delen av året.
SvaraRaderaEn dragning via Österleden är suboptimal eftersom den lyckas missa så många stora bostadsområden. Det handlar ju inte enbart om att t-baneförsörja centrala Nacka utan lika mycket om allt som t-banan passerar på vägen: Sickla, Hammarby Sjöstad, östra Södermalm.
Den bästa dragningen är fortfarande den som ursprungligen planerades, via Slussen. Läs mer här:
http://stockholm201.blogspot.com/2012/03/tunnelbana-till-nacka-gor-inte-om-gor.html
@Herbert Tingesten: Det finns naturligtvis för- och nackdelar med båda förslagen. Själv anser jag att östra länken är det som avgör för min del. Trafikkaoset i stan måste lösas och inte på miljöpartistiskt vis. Att Hammarby Sjöstad missas med det nya alternativet borde inte vara något problem. Området är i stort sett färdigbyggt och har Tvärbanan som, efter upprustning kommande höst, kommer att kunna erbjuda tätare trafik.
SvaraRaderaJo, fast Tvärbanan kan de ju inte ta in till stan tyvärr. Området är faktiskt ett av stadens större befolkningsmässigt och skulle behöva ett effektivare system för radiella persontransporter.
RaderaBygg gärna en Österled, men då ska det vara i form av en vanlig gatubro typ Västerbron så att fotgängare, cyklister och spårvagnar har nytta av den också.
Ehh, nej jag delar inte din uppfattning! Det fina med östra länken är ju att tunneln ska kopplas ihop med norra diton osv. En högbro med motorväg över Djurgården är ingen direkt hit.....
SvaraRaderaVarför kan man inte ta in tvärbanan till staden ? Förslag till Slussen finns ju.
SvaraRaderaF.ö.: Dra om Saltsjöbanan via Nacka Forum och sedan i något av tunnelalternativen (helst Slussen). Trafikera med vagnar som kan gå både i T-banan och på järnvägen. Därmed ingen paralellkörning T-bana/Saltsjöbana.