22 augusti 2017

Tidningar alltmer ett trist PR-jippo!

Jag begriper att det inte kan vara lätt för traditionella dagstidningsproducenter att finna vägar för att ersätta intäkterna för svikande upplagor.

Att tidningssajter alltmer döljer innehållet för de kunder som inte vill betala för att klicka fram en artikel är ett ”knep” om än ganska självdestruktivt eftersom kunderna till sist kommer att låta bli att klicka in sig på sajterna ifråga.

Att reklamannonser alltmer börjar ta över tidningssajternas sidor är också fullt förståligt. Hur ska annars journalisterna få lön?

Att vi som fortsätter att prenumerera på en eller flera papperstidningar får betala alltmer för våra prenumerationer är begripligt. Om vi bortser från DN:s senaste höjning som de genomförde ”slumpvis” men glömde att delge prenumeranterna och senare var tvungna att skicka ut ett brev, som i Postnords svikande omsorg kom fram alltför sent. Ett brev där DN påstod att de ”försökt nå dig via mejl men inte lyckats” trots att de egna kunduppgifterna är korrekt inlagda. Skäms DN!

Jag inser att kvällstidningarna fyller sina sajter med tv-inslag som inleds med många, och långa, reklamsnuttar som ingen står ut med.

Men allra värst; Vem i hela fridens namn klickar på den gigantiska reklamsida som vi allt oftare får upp som start när vi vill in på en tidningssajt?

Jag gör det definitivt inte!

Tvärtom är jag beredd och sitter med klickfingret berett för att snabbt klicka mig vidare till sajtens riktiga hemsida!

De gånger jag hinner se vilket företag det är som troligen betalt en hopplöst stor summa pengar för att visas på tidningens hemsida vid start så beslutar jag mig raskt för att inte använda mig av det företaget på ett bra tag! Troligen är deras priser högre än jag vill betala och det endast av den anledningen att de vill att jag ska strunta i nyheterna och i stället klicka in mig på deras sajt.

Som nyhetskonsument kärvar det betydligt och kanske är det därför alltfler tycks ovetande om det som sker i världen.

Någon patentlösning på hur en tidningssajt ska kunna överleva, behålla läsare och ha skickliga journalister på redaktionen utan att för den delen ruinera papperstidningsläsarna har jag inte.

Jag tycker bara att det blivit så förbålt trist, tidsödande och utstuderat irriterande, att försöka få reda på vad som hänt i världen utan att få en matkasse, en gympadoja, en tvättmaskin, blöjor eller ett leasingavtal nedkört i halsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar