Med hyfsat jämna mellanrum reser jag till Bryssel. Inte för
att EU-parlamentera utan bara för att jag har goda vänner där och gärna tillbringar
ett antal dagar regelbundet i deras trevliga sällskap.
När jag ska till att köpa flygbiljetter skannar jag av
priser, flygtider och betänker de olika servicenivåerna olika flygbolag
erbjuder.
Några gånger har jag valt Ryanair, något som tvingat på mig
transfertider från helvetet. Både i Sverige, med en lång bussresa från
Cityterminalen till Skavsta, och i Belgien med en minst lika lång transfer från
Charleroi till ”Bruxelles Midi”, järnvägsstationen som ingen någonsin skulle
önska sig vara tvungen att passera.
Ofta har jag tvingat in mig i Brussels Airlines antika
flygplan från Bromma, på galna tider på dygnet, och som 196 cm lång har jag
alltid tänkt att ”aldrig mer.” Med två ”kabinhäxor” i kabinen, som varken vill
förstå franska eller har lust att servera det du tänkt dig att inmundiga under
den två timmar långa flygningen, så har detta alternativ bara berott på en
snålt tilltagen budget.
Brussels Airlines har, hittills, flugit med Avro-flyg från
anno dazumal. Nu lär det ske ett skifte till Rysslands-tillverkade Sukhoi
Superjet. Säga vad man vill men jag är inte särskilt sugen på att flyga med
något alls som är tillverkat i Putins Ryssland.
Blotta tanken på att oplanerat dimpa ned på Södermalm i ett
flygplan tillverkat i landet som tillverkat så många vrak, som tagit livet av
så många svenskar, får mig liksom att tänka annorlunda!
Återstår SAS. Med ”skräckkabinettet”, 60-plussare som med
sina guldarmband ”en masse” är mera intresserade av att jobba ”heltid”, dvs jobba 12 dagar i månaden, än att ge förväntad service och bry sig om sina
passagerare, sitt levebröd.
Ur askan – i elden!
Synd att inte fler flygbolag väljer att testa Bryssel som
destination!
Jag tror, och inbillar mig, att utökad konkurrens skulle
leda till bättre service, bättre tidtabeller och, framför allt, mer anpassade
och lägre priser än dagens nivåer när det gäller flygbiljetter till EU:s
huvudstad!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar