Jag åker en hel del tåg, dock inte som i forna dagar då jag dagligen
tillbringade ett par timmar ombord på pendeltågen i Stockholmsområdet. Jag
tycker att tåget är ett bekvämt färdmedel men samtidigt är jag, som alltid, en
kritisk kund och när jag stöter på märkligheter så berättar jag gärna det för
ansvariga. Kalla mig gärna rättshaverist!
I dag tänkte jag framföra några av mina synpunkter, som
handlar om spår, perronger och utrop till Trafikverket men se det gick inte.
Mer om det senare.
I dag har jag varit på dagsutflykt och både rest ifrån och
återvänt till Stockholm C.
Spårnumreringen, på spåren 10-19, är sedan några år
ofattbart uppdelade på en A- respektive B-del. Jag har aldrig sett två olika
tåg stå inne på samma spår. Det kanske förekommer i händelse av trafikkaos men
i normalfallet är detta ett undantag.
Att anlända till Stockholm C söderifrån med X2000 innebär
oftast ankomst till spår 17 eller 18. Med tillägget B som innebär att tåget kör
halvvägs till Karlberg innan det stannar. De två första vagnarna har inte
perrong fram till dörren utan där är en jätteglipa, vi snackar typ 3 dm,
mellan tågdörren och perrongkanten.
Ibland upplyser ombordpersonalen om detta faktum före
ankomst men oftast inte.
Varför tågen inte tillåts stanna mitt på perrongen är
obegripligt eftersom det aldrig kommer ett till tåg bakom och eftersom stoppet
för att släppa av passagerarna är kort innan tåget fortsätter ut till
serviceplattformar ute på bangården.
I dag fick jag göra en hjälteinsats för att hjälpa en äldre
dam av tåget. Vi satt i första vagnen och såg Solna tydligare än Stockholm när
vi stannade på centralstationen. Damen hade inte fixat klivet över ”avgrundsdjupet”
utan assistans.
Att avresa söderut från huvudstadens järnvägsknut kan
förbrylla lika mycket. Att få veta att ens tåg går från spår 12 B innebär att
man överhuvudtaget inte ser tåget när man kommer upp på plattformen. Trots att
inget annat tåg står inne på 12 A så tillåts inte det enda tåget köra fram till
ett normalt läge vid plattformen utan folk ska tvingas släpa väskor, hundar och
ungar ett par hundra meter extra!?! Allt medan det vansinniga, automatiserade, fruntimret
i högtalarna gapar om sådant som händer på en helt annan plats på stationen
eller uppmanar oss att se upp för ficktjuvar. Men om henne, hon vars
meddelanden är så galet felbetonade så att klockorna på landets stationer
tvärstannar, har jag bloggat om förr. Vill bara påminna om att sättet hon säger
”Knivsta” på får mig att brista ut i asgarv. Varje gång!
Att spår 17/18 inte byggdes om redan innan Eldkvarn brann,
för att folk inte ska riskera ramla ned mellan dörr och perrong, är ett
mysterium som saknar vettigt svar! Att ensamma tåg inte tillåts stanna mitt på
en plattform som inte används i övrigt är dito!
Nu till Trafikverket och dess kundtjänst; På hemsidan
upplyses jag, och alla andra, som vill lämna synpunkter på perronger och spår att
”Semesterperiod för Kundtjänst 23 juni – 15 augusti” råder!
Tänk; Jag vet att statligt anställda i allmänhet har längre
semester än vad de flesta ”vanliga” människor har men att Trafikverket bommar
igen sin kundtjänst under två månader får väl ändå anses vara långt bortom
rimlighetens gräns?
Visst, jag behöver bara vänta två dagar på att kunna sopa på
mina synpunkter till det statliga verket från helvetet men de som hade
synpunkter under midsommarhelgen har nu tvingats till två månaders knaprande på
magsårstabletter!
Inte undra på att de företag som trafikerar järnvägsspåren i
Sverige stångar sig blodiga över den usla järnvägen i landet som får deras tåg
att försenas in absurdum!
Trafikverket ägnar sig fortsatt åt rena pajasfasonerna!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar