Som tidigare anställd inom resebranschen tycker jag fortsatt
det är intressant att följa med i det som händer. Eller i det aktuella fallet,
inte händer!
Jag vet inte vad det är med flygbolagsanställda men ibland
funderar jag allvarligt på hur det är ställt bakom pannbenen på dessa och då
har jag ändå själv varit flygbolagsanställd en gång i tiden…
Jag läser på BBC om situationen på Madrids internationella
flygplats Barajas där 200 mexikanska medborgare sedan många dagar sitter fast i
väntan på lediga stolar hem.
Vid noggrannare genomläsning står det klart att det handlar
om anställda vid flygbolaget Aeroméxico som bokat personalbiljetter till sig
själva och halva (j-la) släkten. Flygbolaget säger i en kommentar att de rått de anställda att inte resa på denna typ av biljetter.
Biljettkategorin har som förbehåll att de endast kan
användas i mån av plats. Därför kostar de knappt något och därför sitter en
stor del av flygbolagets personal nu fast på Barajas. Suck!
Som flygbolagsanställd får man inte vara så korkad så att
man bokar billigaste personalbiljetterna under högsäsong! Har man inte råd med
mera pengar så är det läge att stanna hemma! Eller räkna med att bli kvar på
resmålet under betydligt längre tid än planerat.
Mexikanerna på Barajas vädjar nu till de mexikanska
myndigheterna om hjälp att komma hem. De begär också att deras egen
arbetsgivare ska skicka över ett flyg för att hämta hem dem.
Jag hoppas, inte så litet skadeglatt, att de strandsatta
blir kvar till i mitten av oktober!
Aeroméxico borde se över vilka människor de anställer så att
begåvningsnivån höjs.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar