10 augusti 2016

Kronér har rätt om OS i TV!

I går skrev Lasse Kronér, den mer än populäre programledaren, ett debattinlägg på SVT Opinion med rubriken ”OS var bättre förr – när jag kunde se det.” Lasse ondgör sig över att många svenskar inte kan, har råd, att följa OS från Rio då spelen sänds i betalkanaler.

I dagens Expressen, på debattsidan, får Lasse svar på tal av André Assarsson, Digital chef på PR-företaget Miltton Labs.

André skriver att inte han, eller någon annan, vill betala för att Kronér ska få se OS och han påstår att 689 000 svenskar kollade betalkanalerna när Emma Johansson cyklade hem en silvermedalj häromdagen.

Jag påstår att Kronér har rätt i sitt tyckande och påminner Assarsson om att när Stenmark skidade nerför alpinpister så var det miljoner svenskar som andäktigt följde loppen. 

Visserligen hade vi på den tiden varken digitalboxar, smarta telefoner eller laptops men det är inte detta frågan handlar om i grunden.

Att många svenskar exkluderas från OS, även om 700 000 kan se, är helt enkelt inte gott nog!

Även den som vanligtvis inte är särskilt sportintresserad tror jag skulle kunna finna stort nöje i att följa Sarah Sjöströms väg in i kaklet, Usain Bolts explosioner i sprint och mycket, mycket annat.

Även om kostnaden för OS-sändningar är på ockernivå så tycker jag, liksom Lasse Kronér, att det är allmänintresset som styr.

Sommar-OS från Rio är det nu många som väljer att avstå ifrån eller som inte har tillgång till eller råd att kolla på Viasat och deras hopplösa kanaler.

Själv tänker jag avstå det mesta av sändningarna från Brasilien. Inte för att jag inte har TV3 utan helt enkelt av den simpla anledningen att jag överhuvudtaget inte står ut med reklamavbrott i tid och mestadels otid!

Sarah och alla andra svenska idrottare på plats vore värda fler tittare än vad de nu, i alla fall enligt Kronér och denne bloggare, får!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar