9 oktober 2015

KD:s riksting gör palatsrevolution!

Kristdemokraternas riksting fattade på fredagen beslut om att partiet ska lämna den s k Decemberöverenskommelsen.

På frågan, från DN, om inte partiet nu sätter landet i ett politiskt kaos svarar KDU:s Sara Skyttedal: ”Är det något som varit så är det ett politiskt kaos.”

Bra sagt Sara!

Jag tror att vi är en majoritet alliansväljare som tycker att hela överenskommelsen var ett praktfullt exempel på väljarförakt.

Även EU-parlamentarikern Lars Adaktusson är nöjd i dag och konstaterar att partiet nu inte längre ”behöver rösta mot sin politik.”

Efter omröstningen ska partiledaren Ebba Busch Thor ha stormat ut ur kongressalen medan champagneflaskorna plockades fram av omröstningens vinnare, tillika partiledningens motståndare.

Kanske stormar Busch Thor ut ur partiledningen lika snabbt som hon stormade in, vem vet?

Vad jag däremot vet är att jag tycker att dagens beslut bland Kristdemokraterna är utmärkt och att jag hoppas att beslutet triggar de andra allianspartierna att fatta samma, enda rimliga, beslut!

6 kommentarer:

  1. I fortsättningen kan ingångna avtal brytas när som helst! Eller är det en rätt som bara gäller för allianspartier?
    Men det blir sannolikt nyval, och då åker kristdemokraterna (vad betyder krist i deras fall?) ut ur riksdagen. Och kanske folkpartiet också! Så det var kanske ett bra beslut idag, trots allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt oss vänta och se! Jag är inte alls säker på att du har rätt! Snarare tror jag att svenska folket insett att Löfven & Co inte är kapabla att styra riket!

      Radera
    2. Men att ingångna avtal i fortsättningen kan brytas när som helst - det kan du väl inte ens du förneka?

      Radera
    3. Nej, det kan jag inte! Däremot kan jag som väljare välja att rösta på ett parti som deklarerar att de inte har för avsikt att ingå avtal som ingen av oss tror kommer att hålla!

      Radera
    4. Är det bara högern som får bryta ingångna avtal, eller har sossarna den rätten också?

      Radera
  2. Alla partier har rätt att bryta usla avtal som aldrig borde ha ingåtts. Ett sätt för partierna skulle kunna vara att lyssna på sina kärnväljare innan partierna binder upp sig för något som deras väljare inte vill ha!

    SvaraRadera