För en tid sedan skrev jag ett mejl till fem olika apotekskedjor:
”Att brustabletter innehåller höga halter av salt är välkänt.Jag har en fråga ang c-vitamin i brustablettform: Är det något av de märken ni säljer som innehåller
mindre salt än andra sorter?”
En ganska anspråkslös fråga anser jag, som av olika skäl vill dra
ned på mitt saltintag men ändå, i förkylningstider, vill mota snuvan i grind
genom att ta extra vitamintillskott. Här förstår jag givetvis att jag
säkert kommer att få kommentarer om onödigheten med vitamintillskott och att
jag borde äta ett par apelsiner i stället för att köpa brustabletter och visst
skulle jag kunna göra det. Men vardagsfrukostar har en tendens att vara starkt
begränsade tidsmässigt och ett glas c-vitamin slinker snabbt ner innan
t-baneresan väntar!
Apotekskedjorna vill gärna profilera sig som trygga för oss konsumenter
att ställa hälsorelaterade frågor till och jag förväntade mig snabba svar på
min enkla fråga.
Apotea svarade:
”För denna fråga hänvisar vi till respektive tillverkare som
kan svara på detta bäst.”
Här handlar det om att jag som kund ska göra ”jobbet” som Apotea
borde göra!
Apoteket (statliga,
före detta monopolet) svarar:
”De C-vitamin vi har i brustablettform
är Apoteket (egna märket) och C-vimin, är det en jämförelse mellan dessa två du
menar?”
Som om jag varit otydlig i min fråga?
Apotek Hjärtat svarar
först:
”Jag
har vidarebefordrat ditt mejl till vår sortimentavdelning.
Du
kommer att få svar så snart det är möjligt.”
De återkommer efter ett par dagar och konstaterar:
”Vår sortimentsavdelning
låter hälsa att det dessvärre inte finns ett alternativ med mindre salter i
vårt sortiment.”
Ett ärligt erkännande om än inte det svar jag hade önskat. Dock
inser jag att jag håller denna apotekskedja som min favorit och jag förstår nu
varför; Ett rakt och ärligt svar är bättre än inget svar alls för tro mig eller
ej; Det finns företag i apoteksbranschen som inte orkar bemöda sig med att alls
besvara kundmejl:
Kronans Apotek har överhuvudtaget inte besvarat
min mejlfråga!
Tillagt 15 dagar efter att jag publicerade mitt inlägg: Sent omsider svarar Kronans Apotek:
Tillagt 15 dagar efter att jag publicerade mitt inlägg: Sent omsider svarar Kronans Apotek:
”Jag beklagar att vi inte svarat dig
tidigare.
När det gäller saltinnehåll
utgår jag från att du menar natrium, då det är detta som kan höja blodtrycket.När det gäller vår egen
C-vitamin brustablett har jag skickat frågan vidare till ansvarig på
huvudkontoret. Du kommer att få ett mejl direkt till dig angående detta.
Andra företags produkter kan
jag inte hitta mängder på deras innehållsförteckning, bara att de
innehåller natrium. Därför måste jag hänvisa till att du kontaktar företagen. T
ex Meda som säljer C-vimin. Är något oklart ber jag att
du återkommer.”
Jag konstaterar att mycket är otroligt oklart och att mysteriet med brustabletters salthalt inte är något som apotekskedjorna vill röra ens med pipetter!
Apoteksgruppen har överhuvudtaget inte besvarat min
mejlfråga!
(Tillagt 7 dagar efter att jag publicerade mitt inlägg: Nu kom ett svar från Apoteksgruppen: "Ursäkta sent svar. Man kan kalla natriumvätekarbonat ett salt och jag antar att det är det du refererar till? I brustabletter är det natriumvätekarbonaten som just ger bruset och fungerar som surhetsreglerande medel. Därmed finns det inga brustabletter som inte innehåller natriumvätekarbonat, och vi har dessvärre ingen information om vilka märken som innehåller mindre natriumvätekarbonat än andra.")
Apoteksgruppen vet helt enkelt inte vad de säljer!? Intressant!
Ganska häpnadsväckande och nedslående resultat tycker jag!
(Tillagt 7 dagar efter att jag publicerade mitt inlägg: Nu kom ett svar från Apoteksgruppen: "Ursäkta sent svar. Man kan kalla natriumvätekarbonat ett salt och jag antar att det är det du refererar till? I brustabletter är det natriumvätekarbonaten som just ger bruset och fungerar som surhetsreglerande medel. Därmed finns det inga brustabletter som inte innehåller natriumvätekarbonat, och vi har dessvärre ingen information om vilka märken som innehåller mindre natriumvätekarbonat än andra.")
Apoteksgruppen vet helt enkelt inte vad de säljer!? Intressant!
Ganska häpnadsväckande och nedslående resultat tycker jag!
Varför vi kunder ska tro på apotekens uppmaningar om att ställa
hälsorelaterade frågor till deras personal är fortsatt en obesvarad fråga, inte
ens värd att mejla till de respektive kundtjänsterna!
Och till tillverkarna av brustabletter kommer här en uppmaning:
Den av er som först presenterar produkter med sänkt salthalt lär kunna tjäna en
hacka!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar