26 april 2014

Om en journalisternas journalist!

I går begravdes Sveriges Radios stjärnjournalist Nils Horner i Borås.

Nils, jämngammal med mig, var journalisternas journalist!

Jag tror aldrig att jag, någonsin mer, kommer att få lyssna till en så klarsynt journalist.

Alla de söndagsmorgnar då jag hörde dig Nils i det utmärkta ”God morgon, världen!” i SR P1, då du på ett enkelt sätt förklarade de allra mest komplicerade tillstånden i omvärlden. Alla de korta meddelandena i Ekots 3-minuterssändningar. All klokskap!

Mitt i en intervjusituation, på en gata i Kabul i Afghanistan, landet som snart nog kommer att tas över av kvinnofientliga talibaner, sköts du ihjäl. Ofattbart, men någonstans helt i linje med din självpåtagna livsuppgift; Att berätta hur det kan vara, och är, ute i den stora världen, långt bortom en imaginär trygghet i lilla Sverige!

Jag, och många andra, kommer att för alltid sakna dig Nils!

R.I.P.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar