16 februari 2014

Valet i höst avgör middagsrätterna!

Vi käkar alltmer dyrare mat!

SVT Rapport berättar att försäljningen ur det s.k. ”premiumsortimentet” ökat med 63 % under det senaste året.

Det påstås att upprepade livsmedelsskandaler kan ha spelat in!

Tja, jag kan bara gå tillbaka till mig själv! Ibland kan jag sjunka ned i att inmundiga sunk-mat. Men även jag inser att de senaste åren inneburit en annan syn på födointaget!

Jag väljer att köpa min köttfärs i en butik som jag vet mal färsen på plats i stället för att köpa en megaförpackning, packad många mil bort i en ”bevarande atmosfär”. ”Gubbsen” i min ”köttfärsbutik” har gjort jobbet i många år. Jag litar på dem och jag inser att priset inte påverkas särskilt mycket av att köttet mals i ”min” butik. Jag vet att jag får en bra produkt!

Vad beror då den ökade ”lyxkonsumtionen” på?

Kan det vara så enkelt som att den nuvarande regeringen, den som i nya opinionsundersökningar går ett förödande val tillmötes, genomfört reformer som gör att även en låg- eller medelinkomsttagare har råd att lyxa till tillvaron lite? Jo, så är det nog!

Att kunna förgylla en helgfrukost med ett extra lyxigt pålägg betyder mycket! Att fredagskvällarnas taco-träsk kan uppgraderas till smarrigare alternativ likaså!

Återstår att se om det svenska folket inser att det kan vara slut med detta i september?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar