13 februari 2014

Belgien uppmuntrar till barnadöd!

I Belgien har i dag parlamentet röstat igenom att barn, från NOLL års ålder, ska kunna begära, och få, aktiv dödshjälp!?!

I Nederländerna har en liknande lag funnits ett tag, Dock gällande från 12 års ålder. Som tur är har bara 4 barn utnyttjat möjligheten. Eller deras föräldrar kanske är rättare att säga?

Jag har otroligt svårt att se att ett barn, oavsett oerhörda plågor som ej går att medicinera bort, är kapabelt att fatta ett beslut om att resa in i evigheten!

Många är förvisso kraven som ska uppfyllas innan en knatte kan tas av daga men lik förbaskat har jag svårt att dela uppfattning med parlamentarikerna i Bryssel!

Belgien, landet som, förutom musslor och pommes frites, kanske är mest känt för pedofili och en urusel personlig hygien, väljer en väg som kan få även den mest rabiate ateist att bli religiös!

Och ta mig tusan om jag själv inte närmar mig den punkten?

Jag har svårt att förstå de som väljer, eller övertygar ett barn om, att döden är svaret på alla frågor i stället för att i det längsta hoppas på mirakel eller forskningsframsteg som kan leda till ett värdigt liv!

1 kommentar:

  1. Det här är en svår etisk fråga.
    Sjukvården i Belgien måste höra till Europas bästa, där dialog med patienterna, korta väntetider och stor effektivitet råder.
    Det finns ju faktiskt fall där man vet att inga mediciner kommer att hjälpa mot sjukdomen, och där dagarna som går är en resa mot döden. Att som förälder se sitt barn lida i en dödskamp måste vara fruktansvärt.
    Att som yngre barn vara moget att ta detta beslut är ju onekligen tveksamt, men samtidigt kan jag se fördelen med att det finns en valfrihet. För de barn och föräldrar som faktiskt inte har något hopp kvar och som ser enbart smärtan spegla i varje andetag, i varje rörelse.
    Vet inte om religionen spelar någon roll i dessa fall. Ibland kan inte ens Gud framkalla mirakel.

    SvaraRadera