16 februari 2014

Om Schweiz och svenskars talfel!

Landet funderar på att köpa in ett gäng med JAS-plan. Nu i vinter-OS-tider nämns landet ganska ofta!

I Sverige brukar vi uppröras över att folk i resten av världen inte kan skilja på vårt eget land och landet ifråga!

Lik förbaskat kan knappt en enda svensk, i alla fall om man lyssnar på sportkommentatorer, programledare, reportagemakare eller andra mediekåta, t ex soffsittare, uttala landets namn!

Schweiz!

Hur svårt kan det vara att uttala landets namn? Uppenbarligen hur svårt som helst!

Jag har, kanske alltför ofta, irriterat mig när jag hör folk säga t ex ”Svejtsch!”

I SVT fanns det för några år sedan ett reseprogram som hette ”Packat och klart”. I ett reportage från alplandet sa den kvinnliga reportern ”Svejtsch” kanske 20 gånger. Jag mejlade redaktionen och fick ett ampert svar från den ansvarige redaktören, Anders Rosén, där han i stort sett önskade mig en trevlig resa till ett väldigt varmt ställe!

I dag fick jag, och alla andra ordsnokar, en smula upprättelse!

SR P1:s program ”Godmorgon världen” hade ett längre inslag om det speciella uttalsproblem som många svenskar tycks ha!

Tack för det! 

Många är de som borde lyssna och lära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar