16 februari 2014

Är jag för gammal för Mello?

Är det jag som håller på att bli för gammal för Melodifestivalen eller är årets version ett absolut bottennapp?

Manusförfattarna Lars Wickström och Ola Söderholm tycks ha hämtat inspiration från ett dagis i upplösning och programledarna Nour El Refai och Anders Jansson är så otroligt lite ”party” så skämskudden är mer än välanvänd!

Gårdagens deltävling bekräftade att det är obligatoriskt för artister under 20 år att ständigt ta sig i skrevet. Frågan är vilka veneriska sjukdomar de drabbats av? Eller handlar det bara om otroligt taskig hygien?

Första ”Mellon” jag minns var när Claes-Göran Hederstöm, 1968, sopade hem segern med ”Det börjar verka kärlek banne mig.”

Kvaliteten på programmen har genom åren varierat högst betänkligt. När jag var liten var det många äldre som ”förfasades” över den yngre generationens musiksmak. Och kanske är det där skon klämmer; Att jag inte, av åldersskäl, längre förstår det fantastiska i hafsverk till musik som framförs av s.k. artister som knappt kan hålla ton!?!

Men jag väljer en annan väg till förklaring: Jag tror att det nuvarande konceptet, och inte minst Christer Björkmans tävlingsdiktatur, har spelat ut sin roll!

Det var kul för några år sedan, rent av spännande att följa deltävlingar och upphaussandet inför finalen.

Men, tack, nu kan vi detta! Det är hög tid för något nytt!

Jag trodde aldrig att jag skulle påstå detta men nästa år, om upplägget är detsamma, så tror jag att jag skiter i deltävlingarna och i stället nöjer mig med att möjligen smygtitta lite på finalen.

Förhoppningsvis har finalen 2015 programledare som tycker att jobbet är kul, manusförfattare som ägnar sig åt textproduktion utan flåshurtiga skämt som inte ens var kul 1968 (märkte ni att det var dödstyst i arenan i går när Nour ”skojade” till det med en sketen reflex?) och en högste ansvarig för programmet som inte enväldigt styr evenemanget utan att lyssna av vad tittarna vill ha!

Jag hoppas fortsatt att Sanna sjunger hem schlagern i år!

”Tanten” kommer att göra det galant och tonsäkert, sätta skrevtagarna på plats och då glädja en gammal surgubbe som en gång gillade melodifestivalen

1 kommentar:

  1. Ja, jag håller med!
    Årets melodifestival är dålig ... riktigt dålig till och med.
    Programledarna läser innantill, skämten är tråkiga och liknar mer lyteskomik och i går kväll var inte ens Björn Gustafsson rolig.
    Eric Saade är klonad i fler kopior än någonsin, sånginsatserna sisådär på sina håll och inte är det många av bidragen som gör mig glad och ger mig lust att dansa.
    Tyvärr tror jag inte att Sannas låt kommer någon vart ute i Europa. Vi har hört den förut. Många gånger.
    Finalen vill jag inte uttala mig om eftersom det återstår ännu en delfinal. Tack och lov kommer jag att fira den med mycket alkohol och i goda vänners lag.
    Dessutom får vi inte glömma att diktatorn själv säkert redan har bestämt vilket bidrag han vill skicka till Köpenhamn. Sätter bara in en internationell jury som ingen får se, så vips, har segern gått till en gåsapåg som ingen minns längre.
    Jag tror inte att det har med din ålder att göra Jens.
    Vi behöver verkligen störta envåldshärskaren och få tillbaka glädjen i detta annars så trevliga evenemang!

    SvaraRadera