22 juni 2012

Villius fångade oss med sin röst

Inte ens bliven tonåring, men med ett brinnande intresse för vår historia, satt jag helt betagen framför tv:n och sög i mig.

TV-serien ”En värld i krig”, visades för första gången 1973-74 och jag minns det som att jag såg alla avsnitt hänförd.

Dels av fasor jag inte trodde existerade men också av berättarrösten som inte lät någon missa någon detalj.

”Nu skulle slaget stå”, är en klassiker fälld av kommentatorn som jag tror många har att tacka för sina kunskaper om en förgången, om än inte för alltför länge sedan, tid.

I dag, på midsommarafton 2012, kommer nyheten att Hans Villius gått ur tiden 88 år gammal.

Belönad av Kungen med medalj av 8:e storleken i Serafimerordens band så sent som nu i veckan var Hans Villius inget annat än ett geni, oftast i skymundan.

Vem som kan lyckas göra om bedriften att fånga en lika stor tittarpublik med sin röst, om ens någon, återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar