12 januari 2012

Vänsterpartiet skjuter stolpskott!

På DN Stockholmsdebatt i dag upprörs två ledande vänsterpartister i landstinget, Birgitta Sevefjord och Håkan Jörnehed över att läkare vid Serafens Husläkarmottagning gjort ett klipp när de sålde sin arbetsplats.

Birgitta och Håkan använder ord som "transaktioner", "köp- och säljkarusell" och vänsterpartiets favoritsvordom "riskkapitalbolag".

Bakgrunden är att läkarna vid mottagningen fick köpa loss sin arbetsplats, från landstinget, år 2007. Så här några år senare kan jag hålla med vänsterpartisterna om att köpesumman var lågt satt.
I övrigt delar jag inte en enda åsikt med skribenterna.

I dag ägs mottagningen av Capio, ett företag som drivit St Görans sjukhus under ett flertal år. Sjukhuset hamnar ständigt i topp när det gäller medarbetar- och patientenkäter.

Jag har, under mer än 20 år, varit patient hos Serafens husläkarmottagning, dvs under både landstingsstyre och privat sådant. Mottagningen erbjuder daglig "lättakut" då jag, som listad patient, kan uppsöka mottagningen utan bokad tid. Under en förmiddagstimme betar läkarna, under stor professionalism, av oss väntande patienter och när så behövs remitteras vi vidare snabbt och smidigt.

Jag har under alla år haft SAMMA läkare och alltid fått träffa henne. Utom då hon själv varit krasslig eller haft semester förstås. Jag har alltid känt mig mer än väl omhändertagen och enligt mottagningens hemsida, hlmserafen.se, har de plats för fler patienter. Bara som ett tips!

En väninna, vi kan kallla henne Lena, drabbades för ett drygt år sedan av hälsoproblem. Hon vände sig då till sin, landstingsdrivna, vårdcentral i förorten. En vårdcentral där hon genom åren hade träffat lika många läkare som antalet besök hon hade gjort. Lena erbjöds en läkartid drygt 3 veckor senare.
I dag lever inte Lena längre. Troligen hade inte jag heller gjort det om jag hade fått samma diagnos. Däremot vet jag att jag, via min husläkarmottagning, varit minst tre veckor före Lena när det gäller vård!

Att generaliserande tycka att "privat" är av ondo är att generalisera en gång för mycket!

Prislappen när Serafen såldes var för lågt satt men jag är övertygad om att landstinget lärt sig läxan till kommande affärer.

Det är lätt att, som vänsterpartisterna, vara raljerande efterkloka.

Jag är dock övertygad om att Sevefjord och Jörnehed skulle köpa sin (ekologiska?) köttfärs till extrapris om de fick möjlighet. Därmed inte sagt att deras köttbullar skulle vara mer osmakliga än någon annans.

4 kommentarer:

  1. Men det handlar ju just om att prislappen var för lågt satt. Det är det som är poängen. Att man sålde ut allmänna tillgångar till vrakpris. Räcker inte det för att bli upprörd eller?

    SvaraRadera
  2. Prislappen var för lågt satt ja. Men jag påstår att personalen på mottagningen ryckt upp sin verksamhet rejält när de själva ansvarat för den. Och att Capio nu köpt den är inte dåligt! Företaget är, och har varit, framgångsrika i sitt drivande av vårdenheter.
    Vänsteralternativet till hur vård ska bedrivas lockar inte mig.

    SvaraRadera
  3. Men varför börjar du tala om annat? Landstinget har eldat upp 20 miljoner kronor, detta utöver pengar som tagits ut i vinst och som kunde använts på annat. På vilket sätt är det stolpskott att kritisera detta?

    SvaraRadera
  4. Men snälla nån...
    Landstinget har inte alls eldat upp 20 millar!
    Med vänsterstyre skulle vårdcentralen forsatt vara landstingsstyrd.
    Om Sevefjord köper en lägenhet i dag för 1 milj så lär hon knappast sälja den för samma summa eller mindre om några år. Då vore hon mer än lovligt rubbad!
    Till skillnad från vänstern är jag för marknadskrafter och konkurrens. Om det dessutom leder till att jag som patient får en utmärkt vård så är det perfekt!

    SvaraRadera