27 januari 2012

Smittskyddsinstitutet och varningar i tid och otid!

Hmm….

…som barn, för en massa år sedan, drabbades jag av influensor, vattkoppor, röda hund, mässlingen och en hel massa andra sjukdomar.

Visserligen är det upp till andra att bedöma om jag lidit skada av detta men jag kan inte låta bli att fundera på varför media, denna småkyliga januarikväll, toppar med varningar, om den nu annalkande, influensavågen.

Jag inser att en influensa kan vara livshotande om man sedan tidigare lider av andra åkommor, är gammal, skröplig, har taskiga värden på prover eller gud-vet-vad.

Men någonstans kan jag tycka att Smittskyddsinstitutets bankande på den stora trumman gör mer skada än nytta.

För en normalfrisk junior, eller en något äldre person, är några dagar i sängen inget annat än hälsobefrämjande eftersom sjukdomen i sig skapar nyttig immunitet mot det man senare i livet kan utsättas för.

Jag har tidigare bloggat i ämnet och fortsätter att hävda att varningstrumsbankandet borde begränsas och sparas tills det verkligen är dags att använda denna typ av skrämselpropaganda!

2 kommentarer:

  1. Min pappa Ingemar tog vaccinationen Vaxigrip den 23 december 2011. Han insjuknade efter sprutan i lunginflammation som övergick till blodförgiftning. Han avled natten den 6 januari 2012 på Huddinge Sjukhus helt utan bevakning av andning och hjärtslag.

    http://wp.me/p14DsX-2jc

    SvaraRadera
  2. Varning borde i stället inkludera att folk har vett att tvätta händerna efter såväl toalettbesök som att de nyst i handen. Att se till att alltid tvätta händerna innan man rör vid mat o.s.v.

    SvaraRadera