12 augusti 2020

TT-rubriken kan vara årets lågvattenmärke!


En rubrik ska tydliggöra innehållet i den följande texten på ett lättbegripligt sätt. Det som står i rubriken förväntas att med sina få ord sammanfatta det textförfattaren vill berätta.

Under tisdagskvällen publicerade TT, nyhetsbyrån som åtminstone för många år sedan var en högst trovärdig nyhetskälla, ett telegram som bar följande rubrik:

 

Om någon frågar mig torde denna rubrik vara årets absoluta lågvattenmärke när det handlar om rubriksättning och jag tror inte att bottenrekordet kommer att kunna slås under de kvarvarande månaderna av 2020. TT tar definitivt årets, mindre hedervärda, bottenplacering!

Rubriken är så otroligt märklig i all sin idioti och den väcker så många, helt onödiga, frågor.

När jag först ser rubriken tänker jag: Jaha, TT vill berätta att kvinnor i allmänhet är mördarmaskiner men att de helst väljer ut offer inom den egna familjen. Kvinnor slaktar litet hipp som happ i allmänhet men får en extra kick om offret är en nära anhörig.

Min nästa tanke blir: Jösses, alla feminister har haft fel hela tiden. Det är inte män som begår våld på sina flickvänner och fruar – det är tvärtom! Pilsnerfilmernas fromma hemmafru har aldrig existerat – hon är hushållets Hannibal Lecter!

Ju mer jag stirrar på rubriken desto större utsvävningar gör min fantasi.

I en familj bestående av man, fru och, låt oss säga, två döttrar måste mannen leva med extrem fara för sitt liv - han bor ju med en trojka psykopater!

En kvinna som dödar en vilt främmande människa – får hon mildare eller hårdare straff för att hon, enligt TT, avviker från normen för sin grova kriminalitet?

Så där mal min hjärna på!

För övrigt mejlade jag TT och undrade hur rubriksättaren hade tänkt? Jag fick aldrig något svar. Var jourhavande redaktör måhända en kvinna, redo att bege sig hem till familjen? Brrr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar