12 augusti 2020

Kjell Hansson - sammetsrösten många saknar!


Jag envisas fortsatt med att köpa CD-skivor – även om denna min egenhet i takt med spellistor blir alltmer svår att tillgodose.

I takt med att åldern börjar ta ut sin rätt så beger jag mig ofta nedför minnenas allé och finner ofta sajter som ännu en tid kan tillfredsställa mina musikaliska behov.

Alster som en gång gavs ut som LP-skivor (ni som är under 40 får googla) och till och med stenkakor (ni som är under 60 får troligen också googla) finns ofta i remastrade versioner på CD (ni som är under 15 googlar).

Många fynd har det blivit de senaste åren – skivorna som få är intresserade av säljs ofta för en spottstyver.

En finfin artist jag saknar otroligt mycket är Kjell Hansson.

Under 1970-talet gav han ut några LP-skivor och 1979 deltog han i Melodifestivalen
I skuggan av ”Satellit” med Ted Gärdestad, ”Det ligger i luften” med Tomas Ledin och ”Om jag skriver en sång” med Eva Dahlgren hade nog aldrig Kjell en verklig chans men hans ”Mer än bara över natten” lyckades sno åt sig en femteplats i startfältet med tio bidrag.

Två år tidigare hade Kjell en långkörare, som nådde första plats, på Svensktoppen med ”Roslagens vind.”  Andra låtar med honom inkluderar Tove Janssons och Erna Tauros vackra ”Höstvisa”, ”Beatrice Aurore”, ”Vinden har vänt”, "Annies sång" m fl.

Kjell har en fantastisk röst tycker jag men hans skivor går inte att få tag på annat än kanske på antikvariat (apropå ”Beatrice Aurore”). Det är svårbegripligt tänker jag när jag ser att han på nätets musiksajter har många beundrare som uttrycker sin saknad. En samlings-cd skulle helt säkert kunna sälja – åtminstone till målgruppen jag själv tillhör. Enstaka låtar går att hitta på ett par samlingsskivor men jag saknar fortsatt många av de fina visor Kjell en gång spelade in.

När jag spårar de LP-skivor som Kjell gav ut finner jag att dessa såldes på skivmärket ”Aubergine Records.” Att hitta mer information om skivbolaget ifråga verkar vara omöjligt.

Några av skivbolagets utgåvor har senare givits ut på CD men då av EMI så möjligtvis köpte EMI upp en del rättigheter. EMI har sedan dess införlivats i Universal Music Group och tyvärr misstänker jag att Kjell Hanssons vackra röst därmed har drunknat för gott i nutidens mediebrus.

Det är i så fall mycket, mycket tråkigt! Kjell förtjänar en revival!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar