1960 startade FFV överskottsförsäljning av varor från
statliga företag, däribland den under lång tid så populära ”Försvarets hudsalva.”
Överskottsbolaget kom under många år att utvecklas och
produktsortimentet utvidgades.
Affärerna gick, trots låga priser, inget vidare
och 1992 köptes verksamheten upp av Runsvengruppen, som påstår sig ha ”attraktiva
lågpriskoncept” som affärsidé.
ÖoB, som butikskedjan kallas i dag, lockade under många år
mig som kund då de verkligen satsade på överskottsförsäljning till extremt låga
priser. Vad spelade det för roll om min tandkrämstub eller duschtvål hade text
på något annat språk än svenska om innehållet var detsamma och priset betydligt
lägre än i övrig handel?
Jag påstår att något nu håller på att hända med ÖoB – och att
det inte rör sig om en förändring till det bättre.
ÖoB har som slogan: ”Priset är skillnaden.” Jag påstår att
detta inte längre är med verkligheten överensstämmande.
Många varor ligger på en prisnivå som väl möter konkurrens
av andra aktörer inom dagligvaruhandeln. Den tandkräm som jag föredrar ska ÖoB
ha 27,90 för medan min närbeliggande ICA-handlare begär 25,90 för samma
produkt. I just detta fall är priset därför skillnaden en anledning till att
jag allt oftare väljer bort ÖoB. (Den danska, än så länge ganska lilla, uppstickaren "Normal" tar 21,90 för samma produkt men de fungerar litet som Överskottsbolaget gjorde tidigare - det är inte alltid alla varor finns.)
Att ÖoB alltmer tycks satsa på hela kedjor av produktmärken,
jag tänker på ”Effekt”och ”Clean Touch” inom rengöring, tvätt och disk, gör att
själva grundtanken med att köpa upp stora restlager världen runt alltmer verkar
höra till en förgången tid.
Jag gillade att besöka Överskottsbolaget för att jag visste
att jag alltid skulle göra fynd och komma ut från butiken med varor jag inte
visste att jag behövde, till låga priser och ibland av okända märken. Så är det
inte längre.
Jag kollar priset noga, noterar bäst före-datum och jämför
storlekar med betydligt mer kritiska ögon än tidigare och min shoppingkasse
ekar allt ödsligare efter ett besök på ÖoB i dag än för några år sedan.
Ett nytt, verkligt, överskottsbolag skulle väl kunna finna
sin plats på marknaden i den alltmer likriktade butikskonkurrensen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar