17 augusti 2020

Överskottsbolaget blev som annan handel


1960 startade FFV överskottsförsäljning av varor från statliga företag, däribland den under lång tid så populära ”Försvarets hudsalva.”

Överskottsbolaget kom under många år att utvecklas och produktsortimentet utvidgades. 

Affärerna gick, trots låga priser, inget vidare och 1992 köptes verksamheten upp av Runsvengruppen, som påstår sig ha ”attraktiva lågpriskoncept” som affärsidé.

ÖoB, som butikskedjan kallas i dag, lockade under många år mig som kund då de verkligen satsade på överskottsförsäljning till extremt låga priser. Vad spelade det för roll om min tandkrämstub eller duschtvål hade text på något annat språk än svenska om innehållet var detsamma och priset betydligt lägre än i övrig handel?

Jag påstår att något nu håller på att hända med ÖoB – och att det inte rör sig om en förändring till det bättre.

ÖoB har som slogan: ”Priset är skillnaden.” Jag påstår att detta inte längre är med verkligheten överensstämmande.

Många varor ligger på en prisnivå som väl möter konkurrens av andra aktörer inom dagligvaruhandeln. Den tandkräm som jag föredrar ska ÖoB ha 27,90 för medan min närbeliggande ICA-handlare begär 25,90 för samma produkt. I just detta fall är priset därför skillnaden en anledning till att jag allt oftare väljer bort ÖoB. (Den danska, än så länge ganska lilla, uppstickaren "Normal" tar 21,90 för samma produkt men de fungerar litet som Överskottsbolaget gjorde tidigare - det är inte alltid alla varor finns.)

Att ÖoB alltmer tycks satsa på hela kedjor av produktmärken, jag tänker på ”Effekt”och ”Clean Touch” inom rengöring, tvätt och disk, gör att själva grundtanken med att köpa upp stora restlager världen runt alltmer verkar höra till en förgången tid.

Jag gillade att besöka Överskottsbolaget för att jag visste att jag alltid skulle göra fynd och komma ut från butiken med varor jag inte visste att jag behövde, till låga priser och ibland av okända märken. Så är det inte längre.

Jag kollar priset noga, noterar bäst före-datum och jämför storlekar med betydligt mer kritiska ögon än tidigare och min shoppingkasse ekar allt ödsligare efter ett besök på ÖoB i dag än för några år sedan.

Ett nytt, verkligt, överskottsbolag skulle väl kunna finna sin plats på marknaden i den alltmer likriktade butikskonkurrensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar