2 augusti 2020

SVT misshandlar "Brottsplats Mallorca"


Chansen (jag själv väljer att kalla det risken) är stor att du sitter och tindrar framför TV:n på lördagskvällar just nu och tycker att ”Bäst i test” är fantastiskt. Enligt tillgänglig statistik lockar det utstuderat fåniga hopp- och lekprogrammet storpublik vecka efter vecka. För mig är detta absolut – fullkomligt – obegripligt!

Just fåniga hopp- och lekprogram tycks för övrigt vara en våt dröm för ansvariga programläggare på SVT. Även detta är absolut – fullkomligt – obegripligt!

Samtidigt så tillåts nya serier gömmas undan på så udda sändningstider, och utan tillräcklig trailervisning, att jag förtvivlar.

Jag påstår att många, kanske en majoritet, av alla svenskar någon gång besökt den vackra semesterön Mallorca.

Själv hade jag förmånen att få bo och arbeta på ön en gång för länge sedan och ön har sedan dess en alldeles särskild plats i mitt hjärta!

För några veckor sedan sände SVT det första av tio avsnitt av den lättsammare och roliga deckarserien ”Brottsplats Mallorca”, originaltiteln ”The Mallorca files.” En BBC-produktion som enkelt förklarat handlar om den engelska polisen Miranda Blake (spelad av Elen Rhys), den tyske polisen Max Winter (spelad av Julian Looman) och deras spanska chef Ines Villegas (spelad av Maria Fernandez Ache). Engelskan och tysken paras ihop av den kritiska polischefen som hellre hade sett riktiga spanjorer på posterna.

Hela produktionen är inspelad på Mallorca och jag tror att alla som någon gång varit där, och förresten alla som aldrig varit där, skulle njuta av finfina naturbilder. Den som befunnit sig i gränderna kring katedralen i Palma kommer definitivt att få lust att snarast återvända.

I Coronatider är vi många som får njuta på avstånd.

Det är otroligt märkligt att SVT väljer att sända denna serie på fredagskvällar med starttid strax före midnatt.

Eftersom serien är snäll såtillvida att den inte innehåller grovt våld så skulle den sitta som en smäck på primetime. Men, men, hopp- och lek ska det tydligen vara – både fredagar och lördagar.

Otroligt synd på en så bra serie som bjuder på många garv och deckaruppdrag som hittills alltid slutat med en oväntad twist.

Till min stora glädje läser jag på nätet att BBC har beställt en andra serie på 10 avsnitt och att alla huvudkaraktärerna har tackat ja till att medverka.

SPOILER ALERT!
Den bittra polischefen Ines berättar i en intervju med BBC att en viss förändring kommer att ske senare i denna omgång. Hon kommer att inse vilka toppenpoliser hennes utländska medarbetare är. Dessutom avslöjar hon att hennes karaktär egentligen är en riktig partypingla och att vi kommer att få detta bekräftat i avsnitt nio då hon lär vara kraftigt bakis! 
Hahaha – det ser jag fram emot.

För dig som inte sett serien från start så finns den ett tag till på SVT Play – klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar