28 mars 2020

SVT agerar rese- och hälsorådgivare. Skrämmande!


I dagar som dessa så är det många som lovprisar SVT och deras live-rapporterande. Jag är inte alls lika entusiastisk.

I början av viruskrisen handlade många frågor till SVT om inplanerade resor och journalisterna på SVT blev genast en slags reserådgivare.

Nu handlar frågorna, oftare än hälsosamt, om rena hälsofrågor. Under lördagen publicerade SVT flera heja-rop från allmänheten på sin sajt och journalisterna som var i tjänst tackade och klappade troligen sig själva på magen!

Att folk ställer vårdrelaterade frågor till en journalist på SVT får mig att inse att jag har medmänniskor som förväntar sig, läs kräver, att en nyhetsmurvel ska kunna besvara allt! 

Det skrämmer mig!

Att SVT helt glatt nappar på frågorna och besvarar dessa efter någon slags inbillad medicinsk utbildning gör mig ändå mer bekymrad.

Jag förväntar mig bättre! En nyhetsredaktion ska ägna sig åt det de är utbildade och satta att göra; Nyhetsbevakning!

Allt annat är inte bara patetiskt utan också troligen en risk i smittospridningstider som dessa då vi alla uppmanas att använda sunt förnuft och ta ett eget personligt ansvar för att begränsa smittspridningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar