13 mars 2020

Egyptens gräshoppor kom till stan!


År 2018 delade myndigheten MSB ut broschyren ”Om krisen kommer” till landets alla hushåll. Där stod bland annat att det är viktigt att ha ett lager med basvaror hemma, något som jag nog alltid har haft under mitt vuxna liv.

När det är extrapris handlar jag på mig mat- och basvaror och annat så att jag lätt klarar ett par veckor om det osannolika plötsligt blir mer än sannolikt.

Så tycks inte merparten av det svenska folket tänka.

På hemväg efter jobbet tog jag en sväng förbi, den för mig närliggande, stormarknaden. 

Jag fann ett antal kunder som stod med sina mobiltelefoner och fotograferade tomma hyllor.

Sektionerna för pasta, ris och knäckebröd var soprena. Hyllorna för toalett- och hushållspapper likaså. Kaffet var nästan slutsålt. Vid frysdiskarna höll butikspersonal på att fylla på med en nyinkommen leverans av varor. Kunder slet varor ur händerna på personalen innan produkterna ens kommit ner i frysarna. Ingen av dessa produkter var jag i behov av – jag har så jag klarar mig ett tag.

Den masspsykos som stora delar av befolkningen tycks ha drabbats av torde rendera en hel del forskning under kommande år.

Att media braskar på med rubriker som stundtals är i krigsstorlek och att våra myndigheter och styrande tycks ha dragits med i något som för mig är svårbegripligt har fått många medborgare att mer eller mindre löpa amok!

Jag inser att äldre, multisjuka och de med nedsatt immunförsvar befinner sig i farozonen – men det gör dessa ständigt. En vanlig förkylning kan lätt ta en ände med förskräckelse.

En vanlig säsongsinfluensa tar i hela världen, enligt tillgänglig statistik, livet av allt mellan 291 000 och 646 000 människor per år. Coronaviruset har på fredagskvällen skördat cirka 5400 människors liv runt vår jord.

Rent krasst vore det bra om så många som möjligt drabbades av det nu nya viruset – ett virus som redan nu skapat fler konspirationsteorier än vad jag trodde var möjligt. Om många drabbas så uppstår en gruppimmunitet som gör det svårare för samma virus att slå till igen och därmed få samma hysteri att blomma upp på nytt.

Om några veckor, kanske ett par månader, lär vi veta hur illa det blir denna gång. Troligen inte värre än vilken säsongsinfluensa som helst om någon frågar mig.

Då kommer stora delar av vår befolkning att få käka pasta, ris och knäckebröd, dricka gammalt kaffe och gå på toaletten ohyggligt många gånger innan butikerna kommer upp till någon slags normalförsäljning igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar