15 mars 2020

SJ är en skam i virustider!

De allra flesta resebolag tar nu sitt ansvar och återbetalar kunders köpta biljetter eller erbjuder fri ombokning.
Det gör inte SJ!
När jag skriver dessa rader så finns bland annat denna information på SJ:s hemsida med anledning av virushotet:
”Har du en biljett med flexibilitet ”Kan inte ombokas/återbetalas”: Ingen återbetalning eller ombokning är möjlig. Vid sjukdom kan 100 % av biljettens värde återköpas mot uppvisande av ett godkänt läkarintyg.”
Att SJ kräver ett läkarintyg om återköp/ombokning ska kunna ske är ingenting annat än hyckleri från företaget som i klimatkrisens spår har kunnat se sina tåg mer bokade än någonsin tidigare.
Tågföretagets inställning är fel på många sätt. Den som sedan länge haft en bokad resa för att hälsa på vänner eller släkt kanske väljer att genomföra resan för att inte förlora pengarna. Kanske väljer människor som köpt biljetter med restriktioner att resa trots att de känner sig lite hängiga?
Att SJ kräver läkarintyg är bedrövligt med tanke på att vår sjukvård redan går på knäna.
Den nuvarande inställningen hos SJ är en skam och jag hoppas att företaget snarast ser över sina orimliga regler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar