15 maj 2017

Vem flyger med SAS? Ingen vet!

Att beställa en flygbiljett från en terrordrabbad stad till en annan terrordrabbad stad gjorde att jag tänkte att säkerhetsnivån måste vara ofattbart hög.

Just hemkommen från en tur och retur Bryssel, med SAS, kan jag konstatera att jag minst sagt hade fel.

Jag checkade in i min mobil och fick mitt boardingkort. Blippade själv in min resväska vid bagagedisken utan att behöva ha någon mänsklig kontakt. 

Med mitt elektroniska boardingkort blippade jag mig igenom säkerhetskontrollen och gick så småningom ombord på flygplanet med samma avläsbara kod.

Ingenstans behövde jag bevisa min identitet! Ingen undrade om jag var samma person vars namn stod i bokningen och på boardingkortet.

Vid hemresan från Bryssel var proceduren exakt densamma förutom att det var en människa som checkade in mitt bagage. Dock utan att kolla att jag är jag!

SAS kan absolut inte ha någon som helst aning om vem som flyger med dem inom EU. 

I vilket namn bokningen gjorts och vilket namn som står på boardingkortet är av underordnad betydelse.

Det är inte bara oerhört otryggt och märkligt. Det är fullständigt oacceptabelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar