19 maj 2017

Hockey-VM i Belarus fortsatt fel!

Vi tillhör olika läger i min bekantskapskrets. De som anser att musik och sport inte ska blandas ihop med politik och de som anser att alltihopa visst ska vägas samman.

Som den schlagernörd jag är var jag därför en smula orolig inför Eurovision dit Aleksandr Lukasjenkos Belarus valde att sända ett begåvat bidrag. Nu blev det som tur är, och helt enligt mina egna prognoser, portugisisk seger och vi slipper se fram emot ESC i Minsk.

I dag har IIHF, internationella ishockeyförbundet, beslutat att Belarus ska dela värdskapet för hockey-VM med Lettland 2021. Detta trots att samma förbund fick massiv kritik när de lät Lukasjenko och hans pojkar arrangera VM 2014.

Blev Belarus ett bättre land efter att ha arrangerat hockey-VM den gången?

Mina vänner som vurmar för att sport och musik inte ska mixas med politik brukar säga att om en diktatur får världens ögon riktade emot sig så kan det bara bli bättre. Därför jublar samma vänner säkert denna fredag över att hockeyvärldens blickar år 2021 kommer att riktas mot Minsk.

Själv är jag otroligt skeptisk till den logiken men samtidigt konstaterar jag att det är fyra år kvar till dess och med en helvetes massa tur, och kanske ålderns rätt, så är Lukasjenko borta då och det belarusiska folket har givits möjlighet att andas demokratins luft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar