Denna lördag kan det inte vara kul att vara innehavare av en
flygbiljett med British Airways. Ett större datahaveri lamslår bolagets
flygtrafik över hela världen.
Ja, det där databeroendet tar sig många uttryck. I fallet
med det brittiska flygsällskapet så tycks det vara ett plötsligt uppkommet, akut, stopp.
I lilleputtlandet Sverige kan även förutsedda och planerade
datastopp ställa till det under orimligt lång tid.
Själv har jag under ett par veckor laddat för att göra en
del små förändringar i mitt pensionssparande. Det är så jäkla lätt att man bara
låter stålarna som en gång ska bli till överlevnad på ålderns höst låter stå
där de står.
Därför har jag pluggat på ett par veckor, vägt för- mot
nackdelar och till sist kommit fram till det jag påstår är bäst för mig.
Sagt och gjort! Slår mig ned vid datorn för att omsätta den
långsiktiga planeringens förändringar i någon slags verklighet.
Går in på pensionsmyndighetens hemsida.
Möts av beskedet att sajten, under helgen ligger nere i mer
än två dygn. Det påstås att det handlar om ”uppdatering.”
Varför just IT-folk tycks tro att deras tillvaro är av
större betydelse än alla andra människors är obegripligt.
Hur många är vi som arbetar på arbetsplatser där
IT-ansvariga behandlar resten av verksamheten litet hipp som happ och helt
godtyckligt? Ganska många tror jag!
Att en uppdatering kan tillåtas ta mer än två dygn, som i
fallet med Pensionsmyndigheten, är oacceptabelt. Att avbrottet sker på tid då
de flesta människor skulle ha tid och möjlighet att göra nödvändiga
pensionsärenden gör inte saken speciellt mycket bättre.
Jag drömmer om en framtid där IT-ansvariga för en dialog med
berörda medarbetare och kunder och tänker smart när det gäller planerade
dataavbrott så att dessa sker på tidpunkter då så få som möjligt drabbas.
Jag tycks få drömma vidare. Precis som alla British
Airways-passagerare som just nu inte kommer någonstans alls och speciellt inte
till sina drömmars destinationer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar