TT går på annandag påsk till storms mot alla de
medlemsklubbar vi konsumenter lockas in i. Nyhetsbyrån har intervjuat en
forskare i företagsekonomi och en professor i marknadsföring som båda uppmanar
oss till försiktighet vid tecknande av medlemskap.
De båda menar att butikerna får stor kunskap om oss och att
denna kunskap är en ren vinst för företaget som snärjt oss. Ännu en gång är det
integriteten som får sig en känga och vem vet vad som händer om informationen
hamnar ”i händerna på någon annan?”
Själv är jag med i så många kundklubbar så att jag numera
har svårt att komma ihåg dem alla.
Att jag därmed erbjuds rabatter på varor som jag ändå skulle
inköpa eller rabatter på varor som jag inte visste att jag behövde ser jag inte
alls som integritetskränkande. Vill min livsmedelshandlare dra nytta av att han
vet att jag ofta köper schampo av ett visst märke så visst, varsågod, det blir
en vinn-vinn-situation för oss båda. Jag får ibland min vara lite billigare än
normalt och handlaren får sälja. Vad är problemet?
Det är ju inte precis så att vi är tvingade att vara med i
en medlemsklubb utan det står var och en fritt att välja att avstå.
Naturligtvis är det så att en varas ordinarie pris
säkerligen är högre än vad det skulle ha varit utan medlemsklubbarnas existens
men nu tror jag att klubbarna kommit för att stanna, och utvecklas, så därför
är det upp till oss kunder att välja om vi vill ”riskera” att butikskedjan
smider ränker för att de vet vilken slags inlagd gurka vi brukar köpa.
Jag handlar hos en apotekskedja som överöser mig med
bonuscheckar och det gör absolut ingenting! Jag tror inte att någon främmande makt
bryr sig om att jag knaprar kosttillskott om vintrarna.
Senaste skjortan jag köpte fick jag rejält nedsatt i pris,
de nya lakanen till sängen blev ett par hundralappar billigare och den där fina
skålen jag kollat på, men som hade ett för högt ordinarie pris, kastades plötsligt
nästan gratis efter mig tack vare klubbmedlemskapen.
Min senaste utlandssemester blev närmare tusen kronor rabatterad
endast av den bisarra anledningen att jag är med i medlemsklubben hos en
livsmedelskedja. Utan rabatten hade jag definitivt inte kommit så långt bort
som jag nu gjorde och jag sänder en tacksamhetens tanke till mig själv för att
jag alltid drar mitt kort om jag så bara köper en liter mjölk!
De som förfasas över integritetskränkningen och därmed
tackar nej till personliga erbjudanden är naturligtvis i sin fulla rätt att
göra detta!
Vi andra gläds åt billigare semestrar, bonuscheckar och
finfina extrapriser! It’s as simple as that!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar