28 mars 2016

Om kundklubbar, integritet och billigare semesterresor!

TT går på annandag påsk till storms mot alla de medlemsklubbar vi konsumenter lockas in i. Nyhetsbyrån har intervjuat en forskare i företagsekonomi och en professor i marknadsföring som båda uppmanar oss till försiktighet vid tecknande av medlemskap.

De båda menar att butikerna får stor kunskap om oss och att denna kunskap är en ren vinst för företaget som snärjt oss. Ännu en gång är det integriteten som får sig en känga och vem vet vad som händer om informationen hamnar ”i händerna på någon annan?”

Själv är jag med i så många kundklubbar så att jag numera har svårt att komma ihåg dem alla.

Att jag därmed erbjuds rabatter på varor som jag ändå skulle inköpa eller rabatter på varor som jag inte visste att jag behövde ser jag inte alls som integritetskränkande. Vill min livsmedelshandlare dra nytta av att han vet att jag ofta köper schampo av ett visst märke så visst, varsågod, det blir en vinn-vinn-situation för oss båda. Jag får ibland min vara lite billigare än normalt och handlaren får sälja. Vad är problemet?

Det är ju inte precis så att vi är tvingade att vara med i en medlemsklubb utan det står var och en fritt att välja att avstå.

Naturligtvis är det så att en varas ordinarie pris säkerligen är högre än vad det skulle ha varit utan medlemsklubbarnas existens men nu tror jag att klubbarna kommit för att stanna, och utvecklas, så därför är det upp till oss kunder att välja om vi vill ”riskera” att butikskedjan smider ränker för att de vet vilken slags inlagd gurka vi brukar köpa.

Jag handlar hos en apotekskedja som överöser mig med bonuscheckar och det gör absolut ingenting! Jag tror inte att någon främmande makt bryr sig om att jag knaprar kosttillskott om vintrarna.

Senaste skjortan jag köpte fick jag rejält nedsatt i pris, de nya lakanen till sängen blev ett par hundralappar billigare och den där fina skålen jag kollat på, men som hade ett för högt ordinarie pris, kastades plötsligt nästan gratis efter mig tack vare klubbmedlemskapen.

Min senaste utlandssemester blev närmare tusen kronor rabatterad endast av den bisarra anledningen att jag är med i medlemsklubben hos en livsmedelskedja. Utan rabatten hade jag definitivt inte kommit så långt bort som jag nu gjorde och jag sänder en tacksamhetens tanke till mig själv för att jag alltid drar mitt kort om jag så bara köper en liter mjölk!

De som förfasas över integritetskränkningen och därmed tackar nej till personliga erbjudanden är naturligtvis i sin fulla rätt att göra detta!

Vi andra gläds åt billigare semestrar, bonuscheckar och finfina extrapriser! It’s as simple as that!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar