21 augusti 2015

Om kvinnliga elitsoldater, en film och feministisk galla!

För bara ett par veckor sedan såg jag om filmen ”En officer och en gentleman” och säga vad man vill men jag tycker den är ett stycke stor filmhistoria från tider som flytt. 
Den väckte hur som helst många minnen från tiden då filmen var ny, 1982. Minnen som berörde mig lika mycket som själva filmen.

Tänk, jag hade faktiskt förträngt att det i filmen är en tjej som, inte utan vedermödor, lyckas klara sig igenom utbildningen under ”Sergeant Foley”.

Det var därför intressant att läsa i DN om att det i dagarna, för första gången, är två kvinnliga elitsoldater som tar examen från den amerikanska arméns Ranger School i Georgia.

Å tjejernas vägnar blir jag stolt och tänker på alla de vedermödor som de måste ha gått igenom i den utstuderat grabbiga miljön.

Det är liksom en hel massa ”kvinnor kan” över deras insats.

Till skillnad från andra kvinnosakskämpar som med upprörda ord mest tycks ägna sig åt att passivt spy galla på allt de anser vara oförätter så visar Kapten Kristen Griest och Löjtnant Shaye Haver att med en hel del eget jävlar anamma så går det att uppnå det som ingen trodde var möjligt! Grattis!

Under tiden väntar andra ivrigt på att det de önskar, i alla sammanhang, ska serveras dem på silverfat utan egen aktiv insats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar