19 augusti 2015

Om bävern som hann före!

Läser i DN om det stora strömavbrottet i måndags då stora delar av Södertälje släcktes. Kommunikationschefen på Vattenfall Eldistribution, Mikael Björnér, säger till tidningen att tanken var att det skulle röjas längs några viktiga nätledningar men att ”bävern hann före”.

Det är en fantastisk bortförklaring och jag får genast för mig att ”bävern hann före” är en eufemism för ”allt gick åt helvete” och att bäverfrasen skulle kunna bli användbar i åtskilliga tänkta uttalanden som:
  • Thomas Bodström: ”Jag hade tänkt att komma med ett begåvat utspel om situationen för romerna men bävern hann före.”
  • Vladimir Putin: ”Min ambition var att tona ned min aggressivitet, att tillåta människor att bli förälskade i någon av samma kön samt att låta bli att invadera grannländer men bävern hann före.”
  • Air Baltic-besättning: ”Vi hade tänkt vara nyktra när vi skulle frakta semestersugna norrmän till Kreta men bävern hann före.”
  • Kabinchefer och arbetsledare vid SAS: ”Vi hade som strategi att behandla medarbetarna med respekt, skapa god stämning och trivsel men bävern hann före.”
  • Ledarskribenten/Kulturjournalisten: "Jag hade tänkt låta bli att kritisera konkurrenternas medarbetare, som har samma titel som jag, för att de fått allt om bakfoten, i alla sammanhang, men bävern hann före."
Listan kan göras lång och bävern kan användas i de mest vitt skilda sammanhang.

Själv har jag planerat att försöka banta bort ett par kilon under hösten men kanske hinner bävern före…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar