8 augusti 2015

Om alkoholisterna vid Air Baltic!

Är det så att inställningen till alkohol i det forna öst är en annan än den vi tillämpar i väst?

Ja, jag tror det och jag tror också att alla klutar måste sättas till för att stävja supandet bland de som har att ansvara för säkerhet, vare sig det handlar om en lastbilschaffis eller en flygkapten!

På lördagsmorgonen åkte fyra besättningsmän, från det, till mer än 99 % ägda, lettiska flygbolaget Air Baltic fast. Det hela utspelade sig på Oslos internationella flygplats Gardermoen där de promillehaltiga crew-medlemmarna skulle frakta semestersugna norrmän till Kreta. 

Allt på uppdrag av researrangören Star Tours, som ingår i resekoncernen TUI precis som svenska Fritidsresor.

Det skrämmande, om vi ska tro SR Ekot, är att det var en hotellanställd som uppmärksammade besättningen när dessa i ottan begav sig mot sin flygning. Måhända lite väl glada!?! Om inte han/hon tipsat polisen så vet ingen vad som hade kunnat hända!

Hur tänker en flygkapten om han måste parta loss på fredagskvällen före en flygning med avgångstid 05.15 på lördagsmorgonen? Troligen inte alls!

Varför genomförs inte alkoholutandningsprov på all flygande personal, alltid, oavsett tid på dygnet? De flesta flygbolag påstår envist att de sätter säkerheten främst. På alla sätt. Varför personalens alkoholvanor (läs; missbruk!) inte tycks vara under luppen är oförklarligt oacceptabelt!

I Frihamnen i Stockholm finns sedan några månader automatisk alkoholkontroll för de fordonsförare som just kört av färjorna och som vill bege sig ut på våra motorvägar. Många är förarna som fått avbryta sina tänkta resor och i stället fått dryga böter. Tack och lov för det för vem vill möta en packad lastbilschaufför på landsvägen? Nej, just det!

Jag förutsätter att TUI/Star Tours/Fritidsresor snarast väljer att avbryta samarbetet med Air Baltic!

Samtidigt funderar jag över en semesterresa jag nyligen bokat och där jag ska resa med koncernen och deras flygbolag. Visserligen är det (alltför) många veckor kvar tills det är dags men jag väljer att tänka att innan dess har det införts obligatoriska nykterhetskontroller av all flygande personal.

Jag själv tänker ha skålat i skumpa på Arlanda före avresan. Som semesterfirare anser jag det vara min fulla (!) rätt att börja njuta redan vid avresan. Jag förväntar mig dock att de som ansvarar för mitt och mina medresenärers liv är nyktra och vet vad de sysslar med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar