8 mars 2011

Ååå tjejer :-(

De kvinnor, och kanske några män, som tycker det är värt att uppmärksamma den 8 mars gör det sannerligen inte med mycket av ”firande”.
Tidningssidorna är fyllda av det ena arga, ledsna, bittra inlägget efter det andra.
Jag saknar de goda exemplen. Jag har visserligen hittat några stycken och återkommer till dessa!
På SVT Debatt, för dagen mer surmulet feministisk än vanligt, började dagen med att Juana Maria Santana från spanska motsvarigheten till FI triumferande berättade att i hennes land råder kvoteringsregler till bolagsstyrelserna. Det enda jag kom att tänka på apropå detta; Å Spanien går det bra för ekonomiskt med vänster(feministiskt) styre?
Veronica Palm (S) spädde på debatten lite senare under dagen och påstår att hennes parti vinner valet 2014 med hjälp av feminism. Men snälla nån… Det parti som i senaste valet gick på den linjen fick 0,4% i riksdagsvalet. Veronica borde fatta att hennes partikompisar kanske inte riktigt delar hennes uppfattning i alla delar. Eller också har de ingen chans att påverka. Partiet är ju megapatetiskt i sin oförmåga att skaka fram några nya stjärnor som kan ge regeringspartierna en match. Fortsätt gärna så; Ingen är gladare än jag! Med Paggan och Palm, eller några andra gamla uvar vid rodret, blir valet 2014 en lätt match för alliansen!
Maria Sveland får Roks pris ”Årets kvinnogärning 2010”. Maria är säkert jätteglad. Själv tänker jag på uttalandet ”män är djur” och blir lätt illamående!

Men hade jag hittat några positiva nyheter denna dag? Jovisst!
Johanna Graf konstaterar på Expressen debatt: ”Ett parti som är feministiskt på riktigt borde kunna styras av två män”!
Emmy Andersen, en ung tjej som just blivit Sveriges första kvinnliga skorstensfejarmästare och som säger: ”Jobbet passar utmärkt för kvinnor”! Jag undrar om feministgänget är redo att skita ner sig…
TV-programmet ”Så ska det låta" får två nya pianister i den nya säsongen. Två kaxiga tjejer! Bra! Kul med nytt blod bakom tangenterna! Nu vill vi gärna slippa Settman också...
8 mars firar jag med en semla till kvällskaffet. Jag fortsätter att tycka att tjejer ska ha samma villkor och löner som killar om de gör samma jobb. Men den vänsterradikala feminismen med sina mossigt mögliga bitterheter tror jag inte har en chans hos majoriteten av kvinnorna i riket! Ännu mindre hos killarna…

2 kommentarer:

  1. Det heter ju Internationella kvinnodagen, och för mig betyder det främst att vi tänker på alla dessa kvinnor ute i världen som har ett rent helvete. Här hemma har vi väl inga problem i jämförelse.

    Laila

    SvaraRadera
  2. Håller helt och hållet med dig Laila! Det finns stora grupper kvinnor världen runt som har det bedrövligt. På alla sätt. Argumenteringen kring detta lyste dock en hel del med sin frånvaro på vår lilla bakgård...

    SvaraRadera