25 maj 2019

Airbus A319 har inte på Bromma att göra! Inget annat flyg heller!


För att starta säkert med en Airbus av modellen A319 krävs en startbana med minst 1850 meters längd. På Bromma flygplats flyger Brussels Airlines med nämnda flygplansmodell. Brommas runway är 1668 meter lång.

När jag nyligen besökte Bryssel valde jag Bromma för både ut- och hemresa. Jag har i tidigare inlägg ifrågasatt varför en Airbus A319 får använda flygplatsen. Det är ingen liten fågel.

I avvaktan på avfärd satt jag en stund i solen och tittade på startande och landande flygplan. Fick då vara med om att ett propellerplan från flygbolaget BRA missade landningen, planet kom för långt in över landningsbanan, och fick lyfta för att ta ännu en sväng ned över Farsta.

På utresan med belgarna var flygplanet glest besatt och starten kändes helt okej även om kaptenen drog på absolut max på motorerna innan han släppte på bromsarna på startbanan. Att landa på Bromma med samma, denna gång nästan fullsatta, flygplansmodell är någonting helt annat!

Ungefär 40 minuter innan vi skulle landa på Bromma tog kabinchefen mikrofonen och meddelade ungefär: ”På grund av särskilda säkerhetsregler på Bromma ber vi er att ännu en gång ta del av säkerhetsföreskrifterna. Vi ber alla dra åt säkerhetsbältet så hårt, och lågt, som möjligt. Om vi måste evakuera flygplanet så påminner vi om att inget handbagage ska tas med för att vi ska komma ut så snabbt som möjligt.”

Ett par minuter senare greppade kaptenen sin mikrofon och meddelade: ”På grund av den korta landningsbanan på Bromma vill jag poängtera att inbromsningen efter landning kommer att bli mycket kraftig.”

Hade jag varit flygrädd så hade högtalarutropen knappast gjort mig mindre ångestladdad. Även jag, som oftast finner det trevligt att flyga, blev en smula bekymmersam.

Mycket riktigt; Så snart hjulen var i marken så bromsade flygplanet in med en kraft jag aldrig upplevt förut och då har jag ändå landat på korta grusbanor på andra sidan jordklotet. När flygplanet kom till stopp återstod kanske 100 meter av landningsbanan innan vi hade kraschat ut på Ulvsundavägen!

Tidsskillnaden att resa med flygbussarna till Bromma respektive Arlanda är ca 20 minuter. Reser man med Arlanda Express till Arlanda är tidsskillnaden lika med noll.

Jag tänker att Bromma flygplats nu spelat ut sin roll, om den någon gång spelat någon roll sedan Arlanda kom till. Jag erkänner: Jag har tidigare ansett att Bromma flygplats borde få vara kvar men vem är jag om jag inte kan ändra åsikt när jag övertygas om motsatsen?

Vad händer den dag ett flygplan på väg till eller från Bromma kraschar på Södermalm? Måste det gå så långt för att alla Bromma-vurmare ska inse det idiotiska med att låta flygplatsen få fortsätta att existera?

2 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med! Bor på Söder, men lite vid sidan om inflygningen, så jag borde klara mig från att få nå´n kärra i huvvet. Men - jag brukar stundom kolla Flightradar24 och tänkte när jag såg att de angivit Airbus 319 som plantyp på en ankomst att de måste ha tagit fel! Men fel hade jag...helt vansinnigt! Intressanta iakttagelser du gjort IRL. Man undrar om det inte finns någon fungerande flygsäkerhetsmyndighet nuförtiden? F ö blir ingen gladare än jag om de lägger ned Bromma, men påminner om den svårlösta frågan om transportförsörjningen till/från de bostäder som lär bli oundvikliga den dag flyget försvinner. Kösituationen i omgivningarna lär redan nu vara påfrestande, fr a sedan Bromma Blocks etablerades enl goda vänner med insyn.

    SvaraRadera
  2. Rimligt kan vara nya Airbus A220 på Bromma som är tystare, mindre och modernare än A319. Gissar det är politiker som vill flyga till Bryssel som drivit på att få stora och snabba A319 till Bromma jämfört med de gamla, långsamma och trötta Avro RJ100 som flög tidigare.

    SvaraRadera