8 maj 2019

Skrota kvitton viktigare än att skrota plastkassar?


TT berättar i dag att butikskedjorna som skrotar papperskvitton blir fler när ICA inom kort börjar erbjuda digitala kvitton. Det handlar om att spara papper och att lindra miljöpåverkan. Att plastkassarna fortsatt tillåts finnas kvar är av mindre betydelse tycks resonemanget lyda.

Peter Muld, digitalchef på ICA, säger om de digitala kvittona: ”Tanken är att det plingar till i telefonen så att man kan kolla det på en gång.”

Min spontana reaktion på detta är att jag redan på förhand är mer än trött på människor som dumglor i sina lurar utan att ha koll på om de t ex är i vägen för andra. Ska hela kön på ICA börja kolla i sina telefoner för att kontrollera de nyss gjorda inköpen torde det bli kaos.

Fast människor i det här landet tycks allt mer sällan kontrollera att den betalda summan för matvarorna verkligen är den rätta.

När jag har packat ned mina varor går jag åt sidan för att kolla mitt kvitto. Min huvudsakliga butik är en ICA Kvantum. Inte alls sällan finner jag att jag fått betala för mycket. Det är ofta extrapriser som inte blivit rätt inlagda i butikens kassasystem.

Jag går till butikens förbutik, visar kvittot, uppmanas plocka upp varan/varorna som registrerats fel (självklart ligger dessa längst ned i någon av mina ibland många kassar, pust!) och sedan ska det produceras ett rättningskvitto som jag ska skriva under innan jag får mellanskillnaden mellan rätt och fel pris i min hand. Hur hela den processen är tänkt att fungera i framtiden vete tusan!

Dessutom; ICA har en regel som säger att om den inskannade varans pris blivit fel så har du som kund rätt till inte bara mellanskillnaden utan dessutom 25 kronor extra som plåster på såren och tack för att du varit uppmärksam. Just den detaljen har renderat mig flera tusen kronor i ”plåster och tack” då jag fått ut hundratals 25-kronor, hos diverse ICA-handlare. Det tackar jag för medan stora delar av resten av kundkretsen tycks finna det okej att betala fel pris.

En enkel start för all handel vore att helt enkelt kunna skippa att skriva ut ett kvitto om kunden inte vill ha något. I dag får vi frågan ”Vill du ha kvittot?”, när detta redan är utskrivet. Mycket märkligt.

Tillbaka till plastkassarna: Häromdagen beslutade Islands regering att förbjuda gratis plastkassar från 1 juli i år. De nöjde sig dock inte med det utan det lilla nordiska öriket förbjuder plastkassar helt och hållet från 1 januari 2021. Det kallar jag ett föredömligt beslut som fler länder borde följa, inte minst Sverige! I stället är det mindre papperslappar, kvitton, som tycks vara mest angelägna att stoppa.

Okej; Nästa gång det blir fel i ICA-kassan, tittar jag i min telefon på det just "inplingade" kvittot. Jag är nog helt perplex och stressad (vem är det som vill något nu?) så jag kommer mig inte för att packa ned mina varor innan nästa kund pockar på utrymmet på varubandet. Jag går till förbutiken, rotar i mina kassar efter varorna vars pris blivit fel, letar fram mobilen igen för att kunna visa kvittot, var var det nu igen kvittot hamnade, och jag svettas av irritation. Mellanskillnaden ska tillbaka in i min telefon och kanske måste jag signera digitalt (via bank-id då eller?). 25-kronan kommer i ett eget mess och här ska också signeras.

Håhåjaja, om vi kunde komma på mer briljanta idéer i det här landet, att skrota plastkassar t ex, än att göra en snabb sväng för att köpa mjölk till ett konstprojekt värdigt Konstfack och deras besynnerliga elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar