Är svenska konsumenter helt och hållet dumma i huvudet? Ja,
det tycks livsmedelsproducerande företag uppenbarligen tro.
Sedan kaffeföretaget Gevalia för ett par år sedan lät
halvkilos paket innehålla 450 gram men lät priset ligga fast så tycks det bli
allt vanligare med liknande försök inom andra produktgrupper.
Senast i raden är tyvärr mitt favoritmärke när det gäller juice;
Tropicana, som ägs av Pepsico.
Under de senaste veckorna har enlitersförpackningarna, i
tetra, försvunnit från butikshyllorna och ersatts av plastflaskor. Som kostar
mer. Som innehåller 9 deciliter!
Förutom den uppenbara frågeställningen om hur miljövänligt
det är att byta ut tetra mot plastflaska, trots att det på flaskorna står att
dessa är gjorda av 50 % återvunnen plast, så gör företagets tilltag mig direkt
illamående med pulshöjning och aggressiva tankar.
Jag kontaktar ”min” ICA-handlare och frågar honom om det är
han eller Tropicana som försöker blåsa oss kunder?
Svaret jag får är ingen uppmuntrande läsning. Handlaren
återkommer efter att ha undersökt saken. Han meddelar att inte nog med att
innehållet är mindre i förpackningarna, hans inköpspris är dessutom höjt med 1kr
60 öre, vilket medför att handlaren nu tvingats höja sitt utpris till kund.
Mindre mängd juice i en miljömässigt sämre förpackning till
ett högre pris, någon?
Jag tänker att det borde vara på plats med ett kunduppror
mot livsmedelsproducenter som ägnar interna möten åt att komma på sätt att
mjölka ur mer pengar ur sina kunder, kunder som de uppenbarligen tror är alltför blinda för att inte reagera mot ren idioti!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar