12 maj 2019

Metoo-skådis kastar sten i glashus!


Häromdagen klev jag på ett snabbtåg på väg mot huvudstaden efter att ha varit på utflykt över dagen till en av mina andra favoritstäder.

Slog mig ned i min fåtölj då jag hörde en välbekant röst från andra sidan mittgången.

Där satt en av landets främsta kvinnliga skådespelare tillsammans med den store regissören och en yngre skådis i vardande.

De var helt klart på väg hemåt efter någon föreställning ute i provinserna.

Den kvinnliga stjärnan, som jag beundrat under hennes långa karriär, och de övriga talade mycket om jobbet i allmänhet och om andra skådisar i synnerhet.

Hon, min upphaussat stora hjältinna på tiljorna, var en av de Dramaten-anställda som skrev under på Metoo-uppropet. Naturligtvis helt riktigt och en bekräftelse för mig att bara för att man nästan blivit diva så betyder det inte att man inte ser det otillständiga.

Det som sedan hände motsvarar inte den bild jag haft av henne, även om hon stundtals kan vara frispråkig.

Hon ägnade en längre stund åt att, i en lite för hög ljudnivå, totalsåga en yngre kollega. ”XX har jag spelat emot några gånger men hon är ju så otroligt dålig!” Se där, ett av de mildaste omdömena jag tvingades lyssna till. Det sades värre saker än så men dessa lämpar sig inte i detta inlägg.

Den store regissören tror jag insåg att det som sades inte var lämpligt för en publik i en fullsatt tågvagn för han sänkte själv rösten betänkligt, som om han försökte att få en av sina samtalspartners att göra detsamma.

Om man anser att kräk till män förtjänar att uthängas kanske hon själv borde låta bli att hänga ut kvinnliga kollegor i ord som inte står långt bort ifrån förtal.

Vad hon säger hemma vid köksbordet skiter jag i – det är det där att tro att en publik på ett tåg är intresserade av mer än hennes scenkonst som får mig att fasa.

Det där med att kasta sten när man sitter i glashus har jag aldrig förstått mig på!

Min beundran för den stora stjärnan har fått sig en rejäl törn och troligen kommer jag att ha svårt att förstå hennes storhet framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar