5 maj 2019

Ryska kraschen övertygar; Lägg ned Bromma genast!


När jag på söndagskvällen ser de dramatiska filmerna från Moskvas internationella flygplats Shermetyevo står det plötsligt klart för mig; Bromma flygplats måste läggas ned bums!

Jag trodde aldrig att jag skulle komma till denna slutsats då jag ständigt ivrat för att en huvudstad måste ha en flygplats hyfsat nära city.

Flygplanet som brinnande nödlandade i Moskva under söndagen var av typen Sukhoi. Jag har alltid påstått att jag aldrig kommer att sätta mig i en flygplanstyp fabricerad i Putin-land.

Således har mina senaste resor till Bryssel skett med en annan flygplanstyp och från en annan flygplats än Bromma. Under några år flög det belgiska flygbolaget Brussels Airlines från Bromma till Bryssel med just flygplan från Sukhoi. Flygplan som fick mången Stockholmare att klaga över det höga bullret.

Belgarna insåg, för något år sedan, att den ryske flygplanstillverkaren inte kunde tillhandahålla reservdelar i den omfattning som behövdes och beslöt sig därför att upphöra med flygplanstypen från Putin-land.

I dag flyger Brussels Airlines på Bromma med, en visserligen mindre variant av men ändå, en maskin från Airbus-familjen, en A319. När denna flygplanstyp sänker sig ned över de stockholmska söderförorterna tänker jag varje gång; Nu har ni flugit fel, Arlanda ligger inte i närheten, ni är för stora!

När jag skriver detta så påstås det att 13 personer har dött på Sheremetyevo. Jag tänker att Putin borde ge kaptenen på flygplanet en guldmedalj. När jag ser filmerna från den brinnande nödlandningen så framstår det som ett mirakel att någon överhuvudtaget överlevde.

Svenska inrikesflygbolaget BRA meddelade nyligen att de skrotar sina åldrande Avro-jet och behåller propellerflyg på sina sträckor från Bromma. P.g.a. svikande kundunderlag, beroende på klimatoron, så finner de det lämpligt att sluta med jet från Bromma.

Jag sträcker mig nu längre än så; Lägg ned Bromma genast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar