12 januari 2019

Varför finns inte mössor i olika storlekar?


En dag för ett antal år sedan kom jag till turistorten Lake George, i norra delarna av delstaten New York i USA. Det var vinter och allt var stängt i den gulliga lilla orten som säkert är ett finfint sommarparadis för många.

Nej, inte riktigt allt var stängt. En klädbutik var öppen och jag tittade in och fann den enda mössa jag har kunnat ha på mig i vuxen ålder! Butiken hade mössor i OLIKA storlekar.

Jag erkänner; Jag är tjockskallig men alls inte på det sätt som några av er läsare säkert anser! Själv väljer jag att kalla det för att det är mycket intelligens som ska få plats!

När jag en gång för länge sedan skulle ta studenten var jag tvungen att specialbeställa studentmössa. Jag har nämligen mösstorlek 62!

Varför världens samlade återförsäljare i allmänhet, och svenska sådana i synnerhet, endast har mössor i storlek ”one size – fits all” är ingenting annat än ett hån mot oss som har ett skallomfång som inte alls omfattas av ”fits all!”

Väderprognoserna för kommande vecka talar om kyligare dagar i huvudstadsområdet. De senaste dagarna har jag därför, förtvivlat, sökt efter en ny vintermössa. Jag har bestämt mig för att aldrig mer frysa och mitt amerikanska inköp börjar så sakteliga se sina sista dagar som mössa betraktad. Den kanske reinkarneras som delar i någon trasmatta, vad vet jag?

Mina butiksbesök och surfande hos olika butiker på nätet ger vid handen att absolut ingen har annat än mössor i storleken ”one size-fits all.”

Den mössfabrikant som börjar tillverka luvor, mössor, kepsar och pannband i annat än ”one size – fits all” skulle kunna tjäna grova pengar. Dessutom skulle vi med udda skallstorlekar slippa återkommande öroninflammationer, bara en sån sak!

Apropå mössor; Vad är det som får många vuxna män att bära mössa dygnet runt? Jag tänker på smarta killar i 35-årsåldern som på fullaste allvar behåller mössan på under arbetstid inne på ett kontor eller, ännu äckligare, sittande på en lunchrestaurang. Ni är många! Dessutom har de flesta av er, när jag någon enstaka gång fått se er utan luva, snaggat hår så någon ”bad hair day” kan det inte vara tal om. Undrar om ni har sex med mössan på? 

Det är sådant jag kan fundera över, jag som inte kan finna en lämplig mössa i passande storlek!

Kanske är det dags att planera in en resa till Lake George! Känns bara en smula kostsamt om syftet endast skulle vara att kunna hålla öronen varma under en svensk vargavinter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar