28 januari 2019

Kunskapsgivande att läsa tidningar!


Jag brukar säga till människor, i alla åldrar, i min omgivning att läsa mera nyheter.

Ökat ordomfång och allmänbildning kommer som ett brev på posten. Ännu i dag, som medelålders plus, lär jag mig ofta något nytt varje dag!

Eftersom jag anser att vi i Sverige inte får ta del av allt intressant som internationell media berättar om surfar jag gärna ett varv runt jorden under en ledig kvällsstund.

1982 arbetade jag i det lilla samhället Cala Millor på Mallorcas östkust. Än i dag är jag fortsatt nyfiken på det som sker på ön i allmänhet och på östkusten i synnerhet.

Tidningen Diario de Mallorca slår upp stort att en sillval strandat och dött på den finfina stranden i just Cala Millor.

Om sillvalar visste jag inget sedan tidigare. En googling senare vet jag att valarten är den näststörsta i världen efter blåval.

Sillvalen föder sina ungar under vår egen vinter och söker då upp varmare zoner än vad de annars är vana vid under sina liv i de stora oceanerna.

Superintressant; I Atlanten finns två populationer med sillvalar. Den ena gruppen tillbringar somrarna i norra Atlanten för att sedan ta sig mot ekvatorn under vår vinter. Den andra gruppen tillbringar vår sommar vid ekvatorn för att sedan simma mot Antarktis under södra halvklotets varma årstid. Aldrig mötas de två grupperingarna och ändå handlar det om samma art. Fascinerande!

Varför den döda valen på Mallorca slutade sina dagar just där är oklart. Den borde inte ha varit i Medelhavet. Forskare som Diario de Mallorca talat med påstår däremot att dödsfallet troligen berodde på att djuret var fullproppat av plast eftersom det inte riktigt hade den matchvikt en sillval bör ha. Tragiskt och samtidigt en påminnelse om alla de klimatutmaningar och livsförändringar vi står inför och måste ta till oss pronto!

Från spansk media tar jag ett hopp till Grekland.

Tidningen Greek Reporter berättar om den nyzeeländska universitetsläraren Katherine Hall som vållar uppståndelse med sina nya rön om Alexander den Stores död år 323 f.Kr.

Alexanders kropp påstås ha legat livlös i sex dagar innan kroppens förruttnelseprocess startade. 

Katherine Hall påstår att Alexander under dessa dagar inte var död – han var sjuk.

Många teorier om Alexanders död har lagts fram av forskare genom åren, Infektion, alkoholism, mord och gud-vet-vad.

Hall påstår sig ha forskat fram bevis för att Alexander led av sjukdomen Guillain-Barrés syndrom, en autoimmun nervsjukdom som i värsta fall paralyserar kroppen.

Hall påstår därför att historieskrivningen om Alexander den Store måste göras om och att hans verkliga dödsdatum måste ändras.

Med detta sagt måste jag plugga vidare på ämnena Alexander den Store och Guillain Barré.

Vem påstår att det inte är lärorikt att läsa det tidningar skriver?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar