Ända sedan den nya Citybanan, tågsträckan för pendeltåg
under Stockholms centrala delar, invigdes så har jag undrat; När?
När ska spåren 13-16 på Stockholms Central börja användas
igen, till fjärrtågstrafik? När ska spår 10 skrotas och centralhallen utvidgas
med t.ex. fler krogar och butiker?
När ska hänvisningsskyltarna anses vara för gamla?
När ska horderna med trafikinformatörer, som uppenbarligen
behövs för alla förvirrade människor, minska i antal (de blockerar ofta vägen
för en morgonstressad och trafikförsenad resenär)?
När ska plattformarna på pendelstationen Stockholm City få
fler bänkar för trötta resenärer att sitta på?
När kommer vi resenärer äntligen begripa vilken sjukt lång
rulltrappa som leder vart?
När ska vi inse att de nya pendelstationerna egentligen är
ett fantastiskt bygge och imponeras över hur det varit möjligt att
iordningställa något liknande?
När ska resenärer till och från pendelstationen Årstaberg
någonsin kunna lita på att det faktiskt går ett pendeltåg från och till den
stationen enligt tidtabell?
När ska miljöpartister, och miljövurmare i allmänhet, sluta
att påstå att tåget är det enda tänkbara alternativet till att färdas?
När ska talespersoner för SL lägga av med att påstå dumheter till
media och på stationsskyltar, dumheter som alla luttrade pendlare sedan länge
slutat tro på?
Svaret på samtliga mina frågor är högst sannolikt; ALDRIG!
”Det kan ta några timmar eller några dagar. Vi vet helt
enkelt inte”, säger presskommunikatören på SL, Christian Hoffman, till TT
apropå att pendeltågen sedan ett par timmar återgått till sin gamla dragning
via Stockholms Central, med en skyhelvetes massa förbehåll om söder- respektive
norrgående tåg.
Tekniska fel med ”skyddsportarna” anges som orsak utan att
begreppet ”skyddsportarna” beskrivs närmare.
På SL:s hemsida är i övrigt den stora nyheten att priset på
biljetter höjs om bara 7 veckor!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar