4 november 2017

Nordea! Penningtvätt är inte min grej!

När jag i dag skulle logga in mig hos en av de banker jag är kund hos, tyvärr fortsatt Nordea, möttes jag av ett, inte så lite, hotfullt meddelande.

Antingen besvarar du ett antal frågor eller så riskerar du att få din egen sida spärrad och i förlängningen kan det bli så att vi inte vill ha dig som kund längre!

Ungefär så stod det och jag förvånades och upprördes över ”tonläget!”

Banken skyller på de finansiella regler som gäller numera och att de är skyldiga att rapportera till myndigheterna om det sker märkliga transaktioner från eller till kundernas bankkonton.

Jag begriper mycket väl att om jag skulle ha ett ständigt inflöde av kontanter från konton i Panama eller något annat skatteparadis så skulle bankens frågor vara berättigade.

Men med en ”månadspeng” från arbetsgivaren som genast omsätts i en herrans massa räkningar för hyra, försäkringar, el etc. så är det ofattbart att banken tar till brösttoner och skyller på ”myndigheterna.”

Senare under lördagen besökte jag ett större köpcentrum. Från en av de stora livsmedelsbutikerna kom tre herrar ut med lika många kundvagnar. Alla överbelamrade med kaffepaket som lastades in i en bil av det dyrare slaget, allt medan de tjocka guldlänkarna runt handlederna gnistrade i novembersolen.

Extrapris på kaffe, tänkte jag, men detta skulle komma på skam när jag själv besökte butiken. Har männen ett café? Driver de tillsammans en kvartersbutik där de säljer kaffe till överpris? Tvättar de fulpengar vita? Om detta vet jag intet men jag tänker att deras bank kanske borde kolla kontoutdragen för herrarna mera noggrant!

Jag ägnar mig, hur som helst, inte åt penningtvätt och det borde min bank begripa efter alla år jag varit deras stammis! Dessutom borde Nordea lägga extra energi på att formulera sig på ett betydligt trevligare sätt i kommunikationen med sina kunder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar