5 november 2017

King Edward är en mos-myt!

Som tillhörande en generation där föräldrarna uteslöt alla former av potatismos som inte innehöll King Edward-potatis så har jag, alldeles för länge, ägnat mig åt att tillaga mitt mos enligt samma tillsynes obrytbara regelverk. Ett fossil till regelverk som mången nätsajt fortsatt förespråkar.

King Edward är en potatissort som ofta drabbas av olika åkommor och inte är den särskilt billig heller. Med tanke på alla delar jag skurit bort från usel King Edward torde mina åtskilliga potatismos genom livet vara i den onödigt höga prisklassen.

Testade vid några tillfällen andra mjöliga potatissorter men blev aldrig riktigt nöjd. Varför fick jag aldrig till det där moset som finkrogar lyckas servera gång på gång?

Förlösningen kom för en tid sedan då jag läste någonstans att i många kändiskockars potatisstampande har mjöliga sorter inte att göra.

Sagt och gjort; Sedan något år testar jag fasta potatissorter till mitt mosande och nu, banne mig, börjar jag närma mig det ultimata potatismoset!

Med fast potatis blir moset krämigare på ett sätt jag aldrig lyckats med tidigare.

Till syvende och sist handlar ett perfekt mos om hur mycket kärlek, i form av smör, gräddmjölk och kryddor som vispas ned men mjölig potatis, särskilt inte King Edward, kommer aldrig mer att mosas i denne bloggares kök.

Återstår att finna den ultimata, fasta, potatissorten, den perfekta kryddningen, den exakta smörmängden och den utopiska doseringen mellan mjölk och grädde. Men det är en härlig utmaning jag gärna ägnar mig åt, mosig som jag säkert ofta kan framstå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar