Läser ett TT-telegram om SAS-flyget som fick vända, halvvägs
till Nordpolen, för att regelmässig passkontroll inte hade genomförts.
Flighten, SK4414, har den normala rutten
Oslo-Tromsö-Longyearbyen (på Svalbard), men pga dimma i Tromsö fick flighten
mellanlanda i Evenes, som inte har passkontrollpersonal på plats.
Flighten flög vidare och var nästan framme i Longyearbyen när
misstaget upptäcktes att passagerarna, som skulle ha passkontrollerats i
Tromsö, inte var kontrollerade.
Med Nordpolen i, i alla fall nästintill, sikte fick
SAS-flyget vända åter mot det norska fastlandet.
Jag tänker; Tänker inte SAS?
Det förekommer många flighter i skandinaviskt luftrum som
flyger som internationella flighter. Ett exempel är Ethiopian Airlines vars
flygningar numera går Addis Abeba-Arlanda-Gardermoen och gör detta som utomeuropeisk flygning, vilket innebär att passkontroll sker även för passagerare
på sträckan Stockholm-Oslo och vise versa.
Hur vore det om SAS genomförde samma rutin på sträckan
OSL-TOS-LYR så att passagerare från Oslo, redan där, får passera den nödvändiga
passkontrollen för att nå isbjörnarnas ögrupp uppe i ishavet.
Jag, som varit i Tromsö, vet att vädret i Nordnorge
stundtals lämnar en hel del att önska.
Med avklarad passkontroll på Gardermoen borde det inte vara
något som helst problem vart flyget landar för tankning. Förutom för de som
hopplöst väntar i terminalen i Tromsö!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar