26 september 2017

Onödigt språknördigt!

Det är möjligt att jag är alldeles för överkänslig och onödigt språknördig när det kommer till formuleringar som andra gör i tal eller text!

I dag när jag kom upp på plattformen på tunnelbanestationen sprakade det i högtalarna och en människa kunde meddela att det var problem i tågtrafiken.

Hon sa: ”Inställda avgångar kan förekomma.”

Min spontana tanke blev: Är det bra eller dåligt? 

Plötsligt kom jag att tänka på min gymnasielärare i filosofi på gymnasiet som lätt hade kunnat hålla en tre timmar lång föreläsning om saken.

Att tåg kan bli inställda av olika anledningar kan jag begripa men att ”inställda avgångar kan förekomma” fick mig att grubbla mig nästintill håglös.

Betyder påståendet att jag inte ska förvänta mig ett enda tåg den närmaste tiden eller betyder det att ett tåg som blivit inställt faktiskt skulle kunna dyka upp likaväl?

Det kom ett tåg inom bara ett par minuter.

Om detta tåg var inställt eller helt enkelt bara förekom enligt tidtabell får jag aldrig veta!

1 kommentar: