22 september 2017

Om utlokaliserad journalistik och snabba pendeltåg

För en herrans massa år sedan, vi snackar decennier, växte jag upp i Kringelstan, mera känd som Södertälje.

Än i dag händer det att jag kikar in på Länstidningens hemsida för att kolla om något särskilt har hänt, om det brunnit i en papperskorg på gågatan eller om kravaller har utbrutit i Ronna eller Hovsjö eller om folk i stan nu har tagit livet av sig p.g.a. det hysteriska pålande som sker i samband med byggandet av den nya Slussen. Japp, det är fler städer än huvudstan som slamrar fram en ny sluss!

I dag finner jag nyheten som berättar om den nya tidtabell för pendeltågen som träder i kraft i början av december.

SL meddelar triumferande att nu blir det snabbtåg till huvudstan, något jag själv i min blogg dissade kraftfullt för några månader sedan. Jag påstår att det inte finns något som heter snabba pendeltåg. Tåget som hoppar över en station kommer 9 dagar av 10 att snart nog komma ikapp det framförvarande tåget och sedan är allt en enda stor förseningssoppa igen!

Dagens nyhetsartikel på Länstidningens hemsida är skriven av en journalist som befinner sig i Västerås!?!

Visst, i dagens digitala samhälle är det svårt att veta om en journalist har lokal förankring. 

Nyhetsbyrån TT har sedan några år en nyhetsredaktion i Sydney, som jobbar när det är natt i Sverige för att journalister som jobbar hos TT i Stockholm ska slippa få rubbad dygnsrytm.
Just TT i Sydney har stundtals svårt att beskriva väderläget i Sverige när det rasar oväder här hemma och även i andra sammanhang kan rapporterandet om det som sker i Sverige tendera att bli ”sådär.”

Bodde jag i Södertälje och vore jag prenumerant på pappersvarianten av Länstidningen skulle jag ta mig en allvarlig funderare på om jag vore nöjd med lokaljournalistiken.

F ö kan SL berätta att tidsvinsten för pendlare från Kringelstan, i och med den kommande tidtabellen, blir som allra mest, de få dagar då pendeln går enligt tidtabell, fantastiska (?) TRE minuter.

Jisses vad glada och tacksamma alla Södertäljependlare måste känna sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar